Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorAtzema, Prof. Dr. O.A.L.C.
dc.contributor.authorAarssen, J.P.R.B.
dc.date.accessioned2012-01-25T18:01:28Z
dc.date.available2012-01-25
dc.date.available2012-01-25T18:01:28Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9859
dc.description.abstractCreativiteit is een stimulerende factor voor economische groei, met name binnen geavanceerde economieën (Stam e.a., 2008). Producenten in geavanceerde (stedelijke) economieën dienen een hoog tempo van innovatie te hanteren om hun concurrentiepositie te kunnen behouden. In dit onderzoek wordt nagegaan in welke mate omgevingsfactoren, organisatiekenmerken en persoonskenmerken van invloed zijn op succesvol ondernemerschap in de creatieve industrie. Dit onderzoek tracht specifiek inzicht te geven in de succesfactoren van ondernemerschap in de creatieve industrie in de periode 2002 - 2009. Als onderzoeksgebied is gekozen voor de regio Amsterdam. Amsterdam fungeert als een magneet voor de creatieve industrie en de creatieve industrie in Nederland is hier dan ook voornamelijk geconcentreerd (Braaksma, 2005; Stam e.a., 2008). Ondernemerschap binnen de creatieve industrie wordt in dit onderzoek gedefinieerd als ondernemerschap waarbij initiële creatie gebruikt wordt om producten of diensten te creëren die commercieel geëxploiteerd worden. Maar enkele bedrijfstakken binnen de creatieve industrie voldoen aan deze eis en vormen daarom ook de kern van dit onderzoek. Deze bedrijfstakken worden in het onderzoek getypeerd als de ‘commercieel creatieve kern’. Het succes van ondernemerschap kan op verschillende manieren weergegeven worden. In eerste instantie laat een onderneming met overleven zien dat het in staat is te blijven bestaan ondanks concurrentie op de markt (Stam, 2007). Succes bij bedrijven kan ook gemeten worden aan de hand van de toename in het aantal werkzame personen (zie van den Berg & de Wit, 2008; Schutjens & Wever, 2000). Binnen de creatieve industrie is de belangrijkste productiefactor juist de individuele creativiteit van mensen. De groei van het aantal werkzame personen die betrokken zijn bij het productieproces weerspiegeld op deze manier het succes van de onderneming. Het onderzoek richt zich op ondernemingen die in 2002, 2003 of 2004 zijn gestart. Er wordt gebruik gemaakt van het Landelijk Informatiesysteem Arbeidsplaatsen en Vestigingen (LISA). Het bestand bevat gegevens over de gehele populatie van nieuwe vestigingen in de regio Amsterdam die in 2002, 2003 of 2004 zijn gestart en waar betaald werk is verricht. Het LISA vestigingenregister wordt veelal beschouwd als het basisbestand voor sociaal-economisch en ruimtelijk onderzoek en leent zich dan ook uitstekend voor dit onderzoek. Verdere datavergaring is in dit onderzoek gedaan aan de hand van een digitale enquête. In totaal zijn er 631 enquêtes verstuurd waarvan er 151 geretourneerd zijn. Dit betekent een response van 24%. Deze response bestaat uit een goede afspiegeling van de populatie starters in de commercieel creatieve kern en is ruim voldoende om de hypothesen te beantwoorden en representatieve uitspraken te kunnen doen. Uit de analyses is gebleken dat van de 2595 ondernemingen die in 2002, 2003 of 2004 -in een van de sectoren binnen de commercieel creatieve kern zijn gestart- er in 2009 nog 1235 actief waren. Dit houdt in dat 48% van de starters in 2009 nog bestaat. Uit het onderzoek is gebleken dat het voornamelijk de marktomgeving (sectoren) en clustering zijn die ondernemingen uit de commercieel creatieve kern helpen te overleven. De markten waarop de verschillende sectoren uit de commercieel creatieve kern zich begeven variëren dusdanig dat het in de ene sector gemakkelijker te overleven is dan in de andere. Ook clustering helpt ondernemingen uit de commercieel creatieve kern te overleven. Ondernemingen gevestigd op een locatie met een sterke concentratie creatieve zakelijke dienstverlening profiteren van spillovers die spontaan optreden doordat de geografische nabijheid groot is. Ondernemingen profiteren op deze manier van specialistische kennis in het cluster. Een ander voordeel waardoor ondernemingen gevestigd in een cluster van creatievelingen eerder overleven is, dat de locatiegebaseerde intensieve sociale en culturele activiteit gebruikt wordt als een bron van individuele creativiteit die de ondernemer in zijn product of dienst kan verwerken. Het cluster vormt een specifiek milieu waarin sociale, culturele, politiekinstitutionele en ruimtelijke voorwaarden op unieke wijze samenkomen en moeilijk kopieerbaar zijn. Dergelijke milieus dragen er toe bij dat creatieve ondernemers een duurzame concurrentiepositie weten te bereiken en zich zo weten te handhaven. Starten en groeien vragen om ondernemerskwaliteiten. Van de 1235 ondernemingen die overleven realiseert uiteindelijk 14% groei in het aantal werkzame personen. Uit het onderzoek is gebleken dat professionalisering van het ondernemerschap binnen de commercieel creatieve kern hier voor belangrijk is. Professionalisering uit zich onder andere in goed financieel management of het aanstellen van een gedegen management. Dit komt omdat creatieve ondernemers vaak de managementvaardigheden missen die nodig zijn om groei te realiseren. Ondernemers die aangeven over managementervaring te beschikken hebben daarom een grotere kans om groei in het aantal werkzame personen te realiseren. Professionalisering uit zich niet alleen in een verbetering van het management. Ondernemers dienen zich in eerste instantie beter voor te bereiden op het ondernemerschap. Dit is misschien wel de grootste valkuil. Onvoorbereid de stap naar ondernemerschap maken is aantrekkelijk vanwege de lage toetredingsbarrières op de markten waar de commercieel creatieve kern opereert.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1318442 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleCommercieel succesvol ondernemerschap in de creatieve industrie in de regio Amsterdam
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscreatieve industrie, local buzz, Amsterdam, ondernemerschap, succesfactoren, ondernemer, entrepreneurship, professionalisering, groei, overleven
dc.subject.courseuuEconomische geografie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record