Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorAnten, J.H.M.
dc.contributor.authorSchaap, M.
dc.date.accessioned2012-01-03T18:02:06Z
dc.date.available2012-01-03
dc.date.available2012-01-03T18:02:06Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9787
dc.description.abstractEen vergelijking van F. Bordewijks voor- en naoorlogse cultuurkritiek. Er wordt onderzocht of zijn cultuurkritiek in de vooroorlogse jaren anders is dan die in de naoorlogse jaren, waarbij de afbeelding van de vrouw als graadmeter genomen is. De afbeelding van de vrouw in de vooroorlogse werken Knorrende beesten en ‘Sodom’ wordt vergeleken met de afbeelding van de vrouw in twee naoorlogse verhalen uit Het eiberschild, ‘Drie regenbogen’ en ‘Het middenstandshuis’. Hieruit blijkt dat de Tweede Wereldoorlog geen breekpunt is, maar dat Bordewijk in zijn cultuurkritiek wel met zijn tijd meegaat. In zijn literatuur van de jaren dertig bespreekt hij de actualiteit van het interbellum – de moderne tijd in al haar facetten; in zijn naoorlogse literatuur ligt de nadruk op maatschappelijke nivellering. De vrouwelijke personages in zijn literatuur zijn daarbij telkens representatief voor hun tijd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1296602 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVan vrouw tot vrouw. De vrouw als onderdeel van F. Bordewijks voor- en naoorlogse cultuurkritiek
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBordewijk,cultuurkritiek,Sodom,Knorrende beesten,Eiberschild
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record