Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDielwart, I.
dc.contributor.authorBanen, L.M.
dc.contributor.authorBorsten, L.
dc.date.accessioned2021-09-07T18:00:16Z
dc.date.available2021-09-07T18:00:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/974
dc.description.abstractDe Nederlandse samenleving kan worden gezien als een multiculturele samenleving waar groepen met verschillende achtergronden samenleven. Tussen deze groepen groeien spanningen en confrontaties. Deze spanningen kunnen leiden tot polarisatie. Het lijkt van belang in het onderwijs eigenschappen te stimuleren om afstand tussen groepen te overbruggen. Volgens de extended contact hypothesis kan het bewustzijn van contact tussen groepen bijdragen aan attitudeverbetering. In een theatervoorstelling kan dergelijk contact worden geïllustreerd. Onderzocht werd of de voorstellingen Bloedlink en De Witte Kamer potentie hebben om bij te dragen aan de aanpak van polarisatie. In het contact tussen groepen kunnen ofwel verschillen (confrontational approach) ofwel overeenkomsten (coexistence approach) worden benadrukt. Zodoende werd de representatie van verhoudingen tussen groepen in de voorstellingen geanalyseerd. Uit de literatuur blijkt empathie essentieel te zijn bij het tegengaan van polarisatie. Daarom werd onderzocht of er karakteristieken die het empathisch vermogen stimuleren, te herkennen waren in de voorstellingen. Uit de analyse blijkt dat beide voorstellingen groepen tonen en contact illustreren via verschillende of combinaties van benaderingen. Overwegende de representatie van verhoudingen tussen groepen hebben de voorstellingen daarom potentie om bij te dragen aan de aanpak van polarisatie. Het empathisch vermogen wordt mogelijk in de voorstellingen aangesproken middels het delen van verhalen en dilemma’s van groepsleden. Om echter potentie te hebben om bij te dragen aan de aanpak van polarisatie, zal het publiek nader geactiveerd moeten worden tijdens of na de voorstelling. Toekomstig onderzoek kan zich daarbij enerzijds richten op het in kaart brengen van de invloed van een theatervoorstelling op de leerlingen, en anderzijds op de verduurzaming van de implementatie van voorstellingen in educatieve programma’s betreffende polarisatie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent262587
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Verbeelding en Aanpak van Polarisatie middels Theater in het Voortgezet Onderwijs De Potentie van de Theatervoorstellingen Bloedlink en De Witte Kamer
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordspolarisatie, extended contact hypothesis, theater, empathie, confrontational approach, coexistence approach
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record