Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLiem, Pretty
dc.contributor.authorBorgerding, M.
dc.date.accessioned2011-12-13T18:01:20Z
dc.date.available2011-12-13
dc.date.available2011-12-13T18:01:20Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9729
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt gekeken naar hoe jonge professionals binnen het drinkwaterbedrijf Oasen te Gouda langer naar tevredenheid behouden kunnen worden. Hiervoor zijn de verwachtingen en behoeften van jonge professionals en hun leidinggevenden vergeleken met hun ervaringen in de praktijk. De centrale vraagstelling luidt: In hoeverre sluit de praktijk binnen Oasen aan op de verwachtingen en behoeften van jonge professionals met betrekking tot het werken bij Oasen en de verwachtingen en behoeften van leidinggevenden binnen Oasen met betrekking tot jonge professionals, en wat kan volgens jonge professionals en hun leidinggevenden ervoor zorgen dat jonge professionals langer naar beider tevredenheid werkzaam blijven bij Oasen? Om deze vraag te beantwoorden is gebruik gemaakt van vijf deelvragen. Als theoretisch kader wordt gebruik gemaakt van de theorie over het psychologisch contract (o.a. Rousseau, 1995) en de theorie over organisatiebetrokkenheid van Cohen (2007). Er wordt van uitgegaan dat verschillen tussen de praktijk en ervaren verwachtingen en behoeften zorgen voor het gevoel van psychologische contractbreuk, wat tot verminderde organisatiebetrokkenheid leidt en de kans op verloop vergroot. Door middel van semigestructureerde diepte-interviews zijn 18 van de 23 jonge professionals en 10 van hun 12 leidinggevenden geïnterviewd waarna de interviews zijn getranscribeerd en daarna gecodeerd en geanalyseerd met behulp van het computerprogramma MaxQDA. Geconcludeerd wordt dat de praktijk slechts gedeeltelijk overeenkomt met de verwachtingen en behoeften van jonge professionals en hun leidinggevenden. Voor jonge professionals zijn uitdaging en autonomie in de functie, ontwikkeling, doorgroeimogelijkheden en de rol van leidinggevenden de meest belangrijke aspecten. De discrepantie tussen de praktijk en deze verwachtingen en behoeften is van invloed op de werktevredenheid en uiteindelijk op het behoud van jonge professionals binnen Oasen. De verwachtingen en behoeften van leidinggevenden zijn van een andere aard dan die van jonge professionals. Hun verwachtingen en behoeften liggen vooral bij een goede mix van ervaren werknemers en de ontwikkeling van beleid ten aanzien van jonge professionals binnen Oasen. De ervaringen van leidinggevenden en jonge professionals over de autonomie en doorgroeimogelijkheden van jonge professionals binnen Oasen komen met elkaar overeen. Aan de hand van de resultaten en de ideeën van jonge professionals en hun leidinggevenden worden aanbevelingen gedaan ten behoeve van het langer naar tevredenheid behouden van jonge professionals binnen Oasen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1581162 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHebben & houden. Over het behoud van jonge professionals binnen Oasen en de invloed van verwachtingen, behoeften en ervaringen.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsautonomie, behoeften, behoud, betrokkenheid, Cohen, contractbreuk, doorgroeimogelijkheden, drinkwaterbedrijf, ervaringen, jonge professionals, Oasen, ontwikkeling, organisatiebetrokkenheid, psychologisch contract, rol van leidinggevenden, Rousseau, uitdaging, verloop, verwachtingen, werktevredenheid, young professionals
dc.subject.courseuuArbeid, zorg en welzijn: beleid en interventie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record