Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKnies, E.
dc.contributor.authorKars, I.A.B.
dc.date.accessioned2011-11-18T18:01:22Z
dc.date.available2011-11-18
dc.date.available2011-11-18T18:01:22Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9625
dc.description.abstractIn de scriptie staat de volgende vraagstelling centraal: welke wensen en behoefte hebben lijnmanagers en werknemers van organisatie x (een regionale omroep) ten aanzien van de interpersoonlijke relatie in en de inhoud van het gesprek? Er is vanuit de interpretatieve benadering een casestudie uitgevoerd. In het totaal zijn er 18 interviews afgenomen, waarvan 6 onder lijnmanagers en 12 onder werknemers. Omdat de machtverhouding tussen leidinggevende en werknemer de wensen en behoefte van beide partijen kunnen beinvloeden, zijn er per lijnmanager twee werknemers geïnterviewd. De wensen en behoefte die lijnmanagers en werknemers hebben ten aanzien van het gesprek, zijn gebaseerd op verwachtingen die blijken voort te komen uit de rol die zij volgens zichzelf innemen in de organisatie. Lijnmanagers zien zichzelf als coach en beschouwen het gesprek als een hulpmiddel om werknemers in hun ontwikkeling te stimuleren waardoor prestatieverbetering bereikt wordt. Ze verwachten hierbij een proactieve rol van werknemers. Lijnmanagers willen een sterke relatie met hun werknemers onderhouden, zodat ze inzicht krijgen in de behoefte van werknemers en hierop in kunnen spelen. Werknemers daarentegen, zien voor zichzelf geen duidelijke rol weggelegd en zien het gesprek vooral als een onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Werknemers zien hun lijnmanager wel als coach, maar hebben geen behoefte aan stimulering van hun ontwikkeling. Zij verwachten betrokkenheid, erkenning en willen gemotiveerd worden. De kritische succesfactoren ten aanzien van de interpersoonlijke relatie die door lijnmanagers en werknemers in de interviews naar voren worden gehaald, zijn: communicatie, feedback en vertrouwen. Werknemers halen daarnaast ook de succesfactor eerlijkheid aan. Opvallend is dat deze succesfactoren voor lijnmanagers van belang zijn om de gewenste inhoud van het gesprek te kunnen bespreken, namelijk prestaties en ontwikkelingsgerichte onderwerpen. Voor werknemers zijn deze succesfactoren van belang om betrokkenheid en waardering te voelen. Bij een sterke relatie wordt door hen het gesprek als één van de gesprekken in een reeks beschouwd. Problemen of wensen komen namelijk buiten het gesprek om ook aan bod. Werknemers lijken hierdoor een wisselwerking te ervaren, hoe sterker de relatie, des te minder sterk is hun behoefte aan het bespreken van een bepaalde inhoud.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3165325 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title'Het Gesprek' Samen op één lijn?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBeoordeling, functioneren, gesprek, leidinggeven, lijnmanagers, professionals
dc.subject.courseuuStrategisch Human Resource Management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record