dc.description.abstract | Door de komst van academische lerarenopleidingen voor het basisonderwijs, zullen vanaf 2012 steeds meer geacademiseerde docenten gaan werken in het onderwijs. De geacademiseerde docenten doen extra competenties op, bijvoorbeeld op het gebied van onderzoek doen, advies geven en ontwerpen. Daarnaast wordt er een voortrekkersrol verwacht van deze hoger opgeleide docenten. Wanneer een dergelijke docent gaat werken op een basisschool, zullen hier dingen gaan veranderen, bijvoorbeeld op het gebied van teamsamenwerking. In dit onderzoek is gekeken welke effecten de geacademiseerde docenten hebben op teamsamenwerking in basisscholen.
De komst van academisch opgeleide docenten kan verandering brengen in de kenmerkende gelijkheidscultuur van basisscholen (verschil in opleiding en in competenties), op de wijze waarop taken worden verdeeld (meer op basis van competenties van de docenten), de leiderschapsstijl (een meer participatieve stijl) en de type schoolorganisatie (richting een cooperatief gereguleerde school). Voor de laatste drie factoren geldt dat scholen deze op korte termijn kunnen aanpassen op de komst van de geacademiseerde docent. | |