Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchaap, H.
dc.contributor.authorWit, E. de
dc.date.accessioned2011-11-15T18:01:30Z
dc.date.available2011-11-15
dc.date.available2011-11-15T18:01:30Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9563
dc.description.abstractDe cursus Getting Practical is bedoeld om docenten aan te zetten tot het nadenken over doelstellingen, vormgeving en effectiviteit van (zelf ontworpen) praktische leeractiviteiten. Dit praktijk gericht onderzoek behandelt het uitvoeren van effectieve praktische activiteiten vanuit de (Engelse) vakliteratuur. Vanuit dit perspectief koppel ik de 10 jaar ervaring uit mijn onderwijspraktijk als instructeur en ontwikkelaar van praktisch onderwijs Biologie aan CSG Calvijn aan de theorie; deze ervaringen vormen het uitgangspunt van de beschouwing. Dit deel van het verslag beschrijft dus mijn eigen ervaringen aan de hand van de toepassing van het vertaalde Engelse cursusmateriaal Getting Practical in termen van doelstellingen, vormgeving en effectiviteit. De reflectie op mijn eigen onderwijspraktijk geeft aanleiding tot conclusies en een discussie over zaken uit mijn onderwijspraktijk die aan de hand van de methode Getting Practical aan het licht zijn gebracht. Hoofdstuk 5 beschrijft de voorstellen ter aanpassing van de huidige opzet en inhoud van de cursus Getting Practical en het tot nu toe ontwikkelde Nederlandse cursusmateriaal Getting Practical. Daarbij wordt vastgesteld of het ontwikkelde Nederlandse cursusmateriaal Getting Practical een nuttige handreiking biedt om op een systematische manier doelstellingen, vormgeving en effectiviteit van praktische activiteiten te beschouwen. Daarnaast wordt vastgesteld of de methode Getting Practical in staat is om ‘best practices’ aan het licht te brengen en waar mogelijk te typeren. Daar waar ik dat nodig acht, wil ik het cursusopzet, inhoud en het cursusmateriaal zodanig sturen dat ik er als toekomstig cursusleider zelf goed mee uit de voeten kan. Deze publicatie is bedoeld als verdiepingsexercitie, om collega’s van de bèta-steunpunten in Nederland, lerarenopleiders in het bèta-domein, collega ontwikkelaars en cursusleiders van de Nederlandse cursus Getting Practical te kunnen helpen aan een verbetering van de opzet van de cursus Getting Practical en het vertaalde cursusmateriaal.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent5869359 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen beschouwing van doelstellingen, vormgeving en effectiviteit van praktische activiteiten bij het vak Biologie, m.b.v. de analysemethode Getting Practical
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDoelstellingen, Vormgeving, Effectiviteit, Praktische activiteit, Biologie, cursus Getting Practical, Vaardigheden, ‘Minds-on’ en ‘Hands-on’
dc.subject.courseuuLeraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Biologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record