Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Beusekom, A.
dc.contributor.authorTsang, M.
dc.date.accessioned2011-11-11T18:02:03Z
dc.date.available2011-11-11
dc.date.available2011-11-11T18:02:03Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9555
dc.description.abstractDe afgelopen jaren is de Nederlandse film aan een opmars bezig. Het aantal producties is toegenomen net als het aantal bezoekers voor de Nederlandse film. Opmerkelijk binnen de Nederlandse filmwereld is het aantal succesvolle vrouwelijke regisseurs. Vooral in vergelijking met andere landen is het opvallend dat er in Nederland in de periode 2001-2010 relatief veel vrouwelijke filmmakers zijn. In dit onderzoek zal een verklaring worden gezocht voor het succes van vrouwelijke regisseurs in Nederland. Hierbij zal er gekeken worden naar vier belangrijke pijlers binnen de Nederlandse filmwereld: de overheid, het distributie en vertoningsysteem, de relatie tussen de televisie- en filmsector en de Nederlandse Film en Televisie Academie. Daarnaast zal er aan de hand van casestudy’s een inzicht worden gegeven in de carrière van drie vrouwelijke regisseurs in Nederland. Deze filmmakers: Nouchka van Brakel, Marleen Gorris en Paula van der Oest hebben alledrie een indrukwekkende oeuvre opgebouwd en staan voor verschillende periodes van de Nederlandse filmgeschiedenis. Het doel van dit onderzoek is een reden te geven voor de toegankelijkheid van de Nederlandse filmwereld voor vrouwelijke filmmakers.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent560640 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleNederland, een vrouwvriendelijk filmland
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVrouwelijke regisseurs, Nederlandse filmwereld, Vrouwenemancipatie
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record