dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Loos, E.F. | |
dc.contributor.author | Berman, G.J.P. | |
dc.date.accessioned | 2011-11-11T18:01:43Z | |
dc.date.available | 2011-11-11 | |
dc.date.available | 2011-11-11T18:01:43Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9522 | |
dc.description.abstract | In deze masterscriptie wordt een onderzoek gepresenteerd naar de effectiviteit van een voorlichtingscampagne (AYAW) van het kindertehuis Batang Pinangga. Vanuit AYAW geven medewerkers van Batang Pinangga voorlichting over kindermisbruik. Een effectieve opzet van AYAW is van belang om de boodschap over te dragen dat kindermisbruik moet stoppen. Binnen de communicatiewetenschap is er discussie over de effectiviteit van verschillende vormen van argumentatie: anekdotische een statistische evidentie (Baesler & Burgoon, 1994). Om deze argumentatie-vormen te toetsen, heb ik voor mijn onderzoek het stappenplan van Pol (2006) gebruikt, waarin begrijpelijkheid, aantrekkelijkheid en aansluiting met de belevingswereld van de doelgroep (die zal bestaan uit Filippijnse studenten van een universiteit) centraal staan.
Voorlichting is een professionele activiteit die als doel heeft, toehoorders te bewegen tot intern gemotiveerde gedragsverandering (Woerkum, et al. 1995). Volgens de Theory of Reasoned Action van Fishbein en Azjen (1980) wordt het daadwerkelijke gedrag voorafgegaan door de gedragsintentie. Deze gedragsintentie wordt bepaald door de attitude ten opzichte van het onderwerp en de sociale norm die rondom het onderwerp heerst (Hoeken, 1998). Bij de voorlichtingscampagne AYAW is de gewenste gedragsintentie het aannemen van de standpunten gegeven door de voorlichter en deze standpunten delen met anderen; het verspreiden van de boodschap ‘stop kindermisbruik’ (Spread the Language). De narratieve benadering gaat uit van het vertellen van verhalen. Deze verhalen zorgen ervoor dat mensen willen luisteren en betrokken raken bij het onderwerp, wat nodig is om de attitude van de toehoorders te beïnvloeden. De argumenten binnen deze verhalen worden vormgegeven door evidenties. De twee evidenties die het meest gebruikt worden zijn de anekdotische evidentie en de statistische evidentie. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 10062781 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Spread the Language!
Anekdotisch of statistisch? | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | voorlichtingscampagne, voorlichting, communicatie, argumentatie, evidentie, intervention mapping, statistische evidentie, anekdotische evidentie, kindermisbruik, narratieve benadering | |
dc.subject.courseuu | Communicatie, Beleid en Management | |