Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVermeulen, J.
dc.contributor.advisorVeldman, J.
dc.contributor.authorDeurssen, D.H.T. van
dc.date.accessioned2011-11-04T18:00:32Z
dc.date.available2011-11-04
dc.date.available2011-11-04T18:00:32Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9402
dc.description.abstractSteeds meer private en publieke organisaties experimenteren met flexibele werkconcepten zoals Het Nieuwe Werken. In Het Nieuwe Werken is niet belangrijk waar of wanneer er gewerkt wordt, maar wat er gedaan wordt. Collega’s zitten niet meer vanzelfsprekend als team bij elkaar en werken op verschillende tijdstippen. Dit heeft gevolgen voor de manieren waarop zij samenwerken. Deze scriptie bevat de uitkomsten van een kwalitatief onderzoek naar de betekenissen die medewerkers geven aan samenwerken binnen Het Nieuwe Werken bij SNS REAAL. 16 medewerkers zijn geïnterviewd. De resultaten zijn opgetekend vanuit het perspectief dat een organisatie een cultuur is, waarbinnen medewerkers op verschillende niveaus betekenis geven. Samenwerken omschrijven medewerkers als ‘samen werken aan resultaat’. Activiteitgerelateerde werkplekken en thuiswerken bevorderen het geconcentreerd werken, het individueel werken aan resultaat. Voor de samenwerking betekent dit dat medewerkers elkaar minder zien en een deel van het contact verschuift van face to face naar digitaal. Digitale communicatiemiddelen kunnen de samenwerking verbeteren doordat medewerkers elkaar altijd en overal makkelijk kunnen bereiken. Regelmatig fysiek contact blijft echter essentieel voor een effectieve samenwerking. Als medewerkers van een team bij elkaar zitten, wordt onbedoeld belangrijke taakgerelateerde informatie gedeeld die anders niet gedeeld zou worden. Daarnaast is in een face to face contact de kans op miscommunicaties kleiner dan in een digitaal contact. Tot slot is de drempel tot sociaal contact het laagst op het moment dat medewerkers elkaar fysiek zien. Uit hun sociale relaties op het werk halen mensen plezier. In zakelijke relaties lopen taakgerelateerd en sociaal contact bovendien veelal door elkaar heen. Goede banden tussen collega’s kunnen de effectiviteit van een team bevorderen. Voor een effectieve samenwerking dient het fysieke contact tussen directe collega’s daarom, in ieder geval op kantoor, gefaciliteerd te worden. Activiteitgerelateerde werkplekken staan dit niet in de weg. Het is echter wel belangrijk om per team één vast primair werkgebied te hebben waar medewerkers hun directe collega’s treffen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent585382 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleAls alles los is wat onnodig vastzat
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsHet Nieuwe Werken, organisatieverandering, samenwerken, werk- en leefwereld, fysiek contact, professionele en sociale isolatie
dc.subject.courseuuOrganisaties, Verandering en Management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record