Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorReitz, E.
dc.contributor.authorAchard van Enschut, E.E.M. d'
dc.contributor.authorHarmelen, L. van
dc.contributor.authorKamphorst, E.
dc.contributor.authorVerhoeven, A.
dc.date.accessioned2011-10-17T17:00:55Z
dc.date.available2011-10-17
dc.date.available2011-10-17T17:00:55Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9318
dc.description.abstractDoel: Deze studie onderzocht het effect van persoonlijkheid en competentiebeleving op probleemgedrag. Methode: Het coss-sectioneel onderzoek werd uitgevoerd door middel van een steekproef van 547 leerlingen van groep 8 en de eerste klas van het voortgezet onderwijs die allen een vragenlijst invulden over persoonlijkheid en competentiebeleving. Resultaten: De persoonlijkheidskenmerken extraversie en emotionele stabiliteit bleken een significant effect te hebben op zowel internaliserend als externaliserend probleemgedrag. Vriendelijkheid, zorgvuldigheid en openheid ideeën voor ideeën hadden een significant effect op externaliserend probleemgedrag maar niet op internaliserend probleemgedrag. Voor competentiebeleving bleken Sociale acceptatie, fysieke verschijning en gevoel van eigenwaarde hadden een significant effect te hebben op internaliserend probleemgedrag. Het laatste, gevoel van eigenwaarde, bleek als enige vorm van competentiebeleving van invloed te zijn op externaliserend probleemgedrag te zijn. Conclusie: Zowel persoonlijkheid als comeptentiebeleving hebben een significant effect op internaliserend en externaliserend probleemgedrag. Discussiepunten zijn besproken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent225476 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van persoonlijkheidskenmerken en competentiebeleving van een kind op probleemgedrag Course: Bachelorthesis
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPersoonlijkheid, competentie, probleemgedrag
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record