dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Baar, A. van | |
dc.contributor.author | Blom, B.P. | |
dc.contributor.author | Bondt, M.G. de | |
dc.contributor.author | Crielaard, A.N. | |
dc.contributor.author | Hassell, L.T.E. | |
dc.date.accessioned | 2011-10-07T17:00:58Z | |
dc.date.available | 2011-10-07 | |
dc.date.available | 2011-10-07T17:00:58Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9278 | |
dc.description.abstract | Het aantal onderzoeken naar sekseverschillen in de algemene ontwikkeling bij jonge kinderen is beperkt. De resultaten uit eerdere onderzoeken zijn inconsistent. Het huidige onderzoek richt zich op de sekseverschillen die zich voordoen in de motorische, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Aan het onderzoek hebben 327 kinderen in de leeftijd van 6 tot 48 maanden deelgenomen. Om de algemene ontwikkeling in kaart te brengen zijn de ASQ en de ASQ:SE vragenlijsten ingevuld door de moeders. MANCOVA’s en ANCOVA’s zijn uitgevoerd om te toetsen of er sekseverschillen zijn in de algemene ontwikkeling. Uit de statistische analyse bleek dat jongens beter scoorden op de grove motoriek en dat meisjes beter scoorden op fijne motoriek en cognitieve ontwikkeling. Op de sociaal-emotionele ontwikkeling zijn er geen sekseverschillen gevonden. Geconcludeerd kan worden dat er sekseverschillen zijn in de algemene ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 6 tot 48 maanden. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 331325 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De algemene ontwikkeling van meisjes is beter, of toch niet? | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Algemene ontwikkeling | |
dc.subject.keywords | Cognitieve ontwikkeling | |
dc.subject.keywords | Motorische ontwikkeling | |
dc.subject.keywords | Sociaal-emotionele ontwikkeling | |
dc.subject.keywords | Sekseverschillen | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |