dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Bos, I van den | |
dc.contributor.author | Verkade, E.L. | |
dc.contributor.author | Dorrestijn, M. | |
dc.contributor.author | Plat, M. | |
dc.date.accessioned | 2011-10-07T17:00:55Z | |
dc.date.available | 2011-10-07 | |
dc.date.available | 2011-10-07T17:00:55Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9273 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek wordt onderzocht of er genderverschillen zijn in het uitvoeren van werkgeheugentaken. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de verschillende werkgeheugencomponenten: central executive, fonologische lus en visueel-ruimtelijk schetsblok. Er namen 83 jongens en 72 meisjes in de leeftijd van 4 tot 6 jaar deel aan dit onderzoek. Zij voerden vier werkgeheugentaken uit, te weten Dot Matrix, Odd One Out, Word Recall Forward en Word Recall Backwards. De resultaten wijzen op een significant genderverschil in de fonologische lus. Daarnaast tonen de resultaten een marginaal significant genderverschil aan in het gebruik van het visueel-ruimtelijke schetsblok en de central executive tegelijk. Voor de central executive in combinatie met de fonologische lus en voor het visueel-ruimtelijke schetsblok zijn geen significante genderverschillen gevonden. Deze resultaten bieden een bruikbaar startpunt voor bestaand onderzoek op de bijdrage van genderverschillen in het onderwijs. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 144526 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Genderverschillen in het werkgeheugen | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | working memory | |
dc.subject.keywords | central executive | |
dc.subject.keywords | phonological loop | |
dc.subject.keywords | visual-spatial sketchpad | |
dc.subject.keywords | sex differences | |
dc.subject.keywords | children | |
dc.subject.keywords | kindergarten | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |