Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBos, I van den
dc.contributor.authorVerkade, E.L.
dc.contributor.authorDorrestijn, M.
dc.contributor.authorPlat, M.
dc.date.accessioned2011-10-07T17:00:55Z
dc.date.available2011-10-07
dc.date.available2011-10-07T17:00:55Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9273
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt onderzocht of er genderverschillen zijn in het uitvoeren van werkgeheugentaken. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de verschillende werkgeheugencomponenten: central executive, fonologische lus en visueel-ruimtelijk schetsblok. Er namen 83 jongens en 72 meisjes in de leeftijd van 4 tot 6 jaar deel aan dit onderzoek. Zij voerden vier werkgeheugentaken uit, te weten Dot Matrix, Odd One Out, Word Recall Forward en Word Recall Backwards. De resultaten wijzen op een significant genderverschil in de fonologische lus. Daarnaast tonen de resultaten een marginaal significant genderverschil aan in het gebruik van het visueel-ruimtelijke schetsblok en de central executive tegelijk. Voor de central executive in combinatie met de fonologische lus en voor het visueel-ruimtelijke schetsblok zijn geen significante genderverschillen gevonden. Deze resultaten bieden een bruikbaar startpunt voor bestaand onderzoek op de bijdrage van genderverschillen in het onderwijs.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent144526 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGenderverschillen in het werkgeheugen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsworking memory
dc.subject.keywordscentral executive
dc.subject.keywordsphonological loop
dc.subject.keywordsvisual-spatial sketchpad
dc.subject.keywordssex differences
dc.subject.keywordschildren
dc.subject.keywordskindergarten
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record