dc.description.abstract | In dit onderzoek stond de vraag op welke manier participatie binnen online netwerken bijdraagt aan de vormgeving van de sociale identiteit van jongeren centraal. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van surveyanalyses (n = 792), interviews (n = 54) en casestudies (n = 24) van leerlingen met een Marokkaanse (n = 334) en Nederlandse (n = 448) achtergrond, wonend in Nederland. Met de surveyanalyse is een globaal beeld verkregen van het online mediagebruik van de jongeren. Met behulp het programma VennMaker zijn voor de geïnterviewde leerlingen de gehele en specifiek online sociale netwerken in kaart gebracht. Door middel van het Social Network Interview en casestudies is achtergrondinformatie verkregen over het internetgebruik. Nagegaan is hoe de online activiteiten en online contacten bijdragen aan de vormgeving van de identiteit van de jongeren. Uit de resultaten blijkt dat online contact voornamelijk tot doel heeft het onderhouden van offline contacten. Opmerkelijke resultaten zijn dat Marokkaanse jongeren meer dan de Nederlandse jongeren gericht zijn op hun achtergrond en cultuur en hierdoor voornamelijk hun culturele identiteit laten zien, terwijl Nederlandse jongeren meer differentiatie laten zien tussen online identiteiten en meer een individuele identiteit lijken na te streven. Een laatste opvallendheid is dat Marokkaanse meisjes het internet lijken te gebruiken als plaats om potentiële partners te ontmoeten. De belangrijkste aanbevelingen voor toekomstig onderzoek zijn het voortzetten van casestudies door middel van observatie van zowel het online als offline gedrag in het dagelijks leven van de jongeren, als ook de kansen die het internet biedt welke voor de jongeren in de offline context minder vanzelfsprekend zijn. | |