Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKroesbergen, E.
dc.contributor.authorKruijk, S. de
dc.date.accessioned2011-09-27T17:00:59Z
dc.date.available2011-09-27
dc.date.available2011-09-27T17:00:59Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9160
dc.description.abstractThis study investigate the relationship between social skills and social status of intellectual gifted students in regular primary schools. In addition, this study investigate the number of socially neglected intellectual gifted students in contrast to non-gifted neglected students and the difference in popularity between intellectual gifted boys and girls. In order to answer the research questions several schools throughout the Netherlands were contacted to participate in this study. 1069 students of nine schools attended the investigation. 105 of the investigated children appeared to be intellectual gifted. The social skills of these children are tested with the CBSK and SCVT. To determine the social status of the intellectual gifted, there has been made a sociogram of all of the classes. The results show that intellectual gifted children have above average social skills. The correlations between social skills and social status are all weak to moderate. Intellectual gifted children are no more or less neglected than non gifted children. Intellectual gifted girls are more popular to work with than intellectual gifted boys. There is no difference in popularity for playing. Future research should discover more factors which account for the social status of intellectual gifted students Samenvatting Deze studie onderzoekt de relatie tussen sociale vaardigheden en sociale status van hoogintelligente kinderen in het regulier basisonderwijs. Daarnaast wordt het aantal sociaal genegeerde hoogintelligente kinderen vergeleken met het aantal sociaal genegeerde niet hoogintelligente kinderen en wordt er onderzocht of er een verschil in populariteit is tussen hoogintelligente jongens en meisjes. Om de onderzoeksvragen te kunnen beantwoorden zijn verschillende scholen door heel Nederland benaderd om mee te werken aan het onderzoek. 1069 kinderen van negen scholen hebben in het onderzoek geparticipeerd. 105 van de onderzochte kinderen kwam als hoogintelligent naar voren. De sociale vaardigheden van deze kinderen zijn onderzocht met de CBSK en de SCVT. Om de sociale status van de hoogintelligente kinderen te bepalen is er in alle klassen een sociogram gemaakt. De resultaten laten zien dat hoogintelligente kinderen bovengemiddelde sociale vaardigheden bezitten. De correlaties tussen sociale vaardigheden en sociale status zijn zwak tot matig. Hoogintelligente kinderen worden niet vaker of minder vaak afgewezen dan niet hoogintelligente kinderen. Hoogintelligente meisjes zijn populairder om mee samen te werken dan hoogintelligente jongens. Er is geen verschil in populariteit op het gebied van spelen. Vervolgonderzoek zou meer factoren moeten ontdekken die de sociale status van hoogintelligente kinderen bepalen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent143873 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSociale vaardigheden en sociale status van hoogintelligente leerlingen binnen het regulier basisonderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsintellectual giftedness
dc.subject.keywordssocial skills
dc.subject.keywordssocial status
dc.subject.keywordsregular primary schools Hoogintelligent
dc.subject.keywordssociale vaardigheden
dc.subject.keywordssociale status
dc.subject.keywordsregulier basisonderwijs
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record