Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDielwart, I.M.
dc.contributor.authorKallache, I.
dc.contributor.authorUzunali, B.
dc.date.accessioned2021-09-06T18:01:16Z
dc.date.available2021-09-06T18:01:16Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/913
dc.description.abstractIn toenemende mate is sprake van diversiteit en tegenstellingen tussen groepen die kunnen voortvloeien in onrust in de Nederlandse samenleving alsook in het onderwijs. Dit kwalitatieve onderzoek verkent de wijze waarop onderwijsprofessionals het begrip Polarisatie en de Interculturele Dialoog duiden, en in hoeverre de Interculturele Dialoog door deze professionals gezien wordt als een preventie of interventie van polarisatie in het VO in de regio Utrecht. Op basis van het begrip Polarisatie en de Interculturele Dialoog zijn interviews gevoerd met tien onderwijsprofessionals van een VO-school voor het vmbo in de regio Utrecht. Polarisatie blijkt niet eenduidig aanwezig te zijn binnen de school en wordt geduid als groepsvorming met het ‘wij’ en ‘zij’ denken dat zorgt voor het ontlopen van individuen of groepen als gevolg van uiteenlopende visies en standpunten. De Interculturele Dialoog wordt door de respondenten gezien als polarisatie reducerend middel, waarbij de focus niet per se ligt op het interculturele aspect, maar op het aannemen van een objectieve en open houding waarmee getracht wordt bewustwording van de eigen aannames en begrip voor de mening van de ander te creëren. Mogelijk is sprake van handelingsverlegenheid onder onderwijsprofessionals als het gaat om het voeren van de (Interculturele) Dialoog met het oog op het reduceren van Polarisatie. Aanbevelen wordt dan ook het onderzoeken van competente onderwijsprofessionals die ervaring hebben met het voeren van dit Dialoog, opdat tot concrete beschrijvingen gekomen kan worden die een bijdrage kunnen leveren aan het wegnemen van de handelingsverlegenheid die mogelijk heerst.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent463012
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOver de scheidslijnen van Polarisatie en de Interculturele Dialoog als interventie.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPolarisatie – Scheidslijnen – Interculturele Dialoog – Intercultureel Competent - Utrecht
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record