dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Wilde, A. de | |
dc.contributor.author | Hegeman, L. | |
dc.contributor.author | Robben, J.E.G. | |
dc.date.accessioned | 2021-09-06T18:01:11Z | |
dc.date.available | 2021-09-06T18:01:11Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/900 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek wordt gekeken naar het effect van de mate van inhibitie op de sociale relaties van kleuters met hun leerkracht en medeleerlingen. Elf basisscholen in 8 provincies in Nederland hebben aan dit onderzoek deelgenomen. De data is afgenomen bij 153 kinderen in de leeftijd tussen 4 en 6 jaar oud. Inhibitie is gemeten met de Stroop Dieren Test. De leerkracht-leerling relatie en de leerling-leerling relatie zijn gemeten met vragenlijsten. Dit onderzoek laat zien dat de mate van de inhibitie van kleuters een effect heeft op de kwaliteit van de relatie die kleuters hebben met medeleerlingen. Er is geen effect gevonden van de mate van inhibitie van kleuters op de relatie van de leerkracht en de leerling. Uit dit onderzoek blijkt dat wanneer de inhibitie van het kind hoger is, de kwaliteit van de relaties met medeleerlingen hoger is. Vervolg onderzoek is belangrijk om te onderzoeken welke executive functies belangrijk zijn bij het ontwikkelen van sociale relaties bij kleuters en daarbij is het belangrijk om te kijken hoe de omgeving kan bijdragen aan de ontwikkeling van sociale relaties bij kleuters. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 242975 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Inhibitie en sociale relaties: Is er een effect? | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Inhibitie;leerkracht-leerling relatie;leerling-leerling relatie; kleuters | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |