Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorNijhof, dr. E.
dc.contributor.authorBruin, L. de
dc.date.accessioned2011-09-09T17:07:41Z
dc.date.available2011-09-09
dc.date.available2011-09-09T17:07:41Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8975
dc.description.abstractDe scriptie behandelt het nationaal vormend karakter van het geschiedenisonderwijs in Nederland. Dit gebeurt aan de hand van theorieën over herinneren en het collectieve geheugen, de vorming van de natiestaat en de nationale identiteit en de rol die geschiedenis en geschiedenisonderwijs daarbij spelen. Verder worden in de scriptie een aantal geschiedenismethoden van 1900 tot nu geanalyseerd om te onderzoeken op welke manier de nationale tendens in het geschiedenisonderwijs veranderd is. Dit analyse gebeurt aan de hand van de onderwerpen uit het koloniale verleden van Nederland: het Cultuurstelsel en de Atjeh-oorlog.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent130102 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGeschiedenisonderwijs en nationale identiteit
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsNationale identiteit, geschiedenis, geschiedenisonderwijs, geschiedenismethoden, schoolboeken.
dc.subject.courseuuCultuurgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record