dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Pflug, Harold | |
dc.contributor.author | Haaster, M.E.T. van | |
dc.date.accessioned | 2011-09-07T17:02:20Z | |
dc.date.available | 2011-09-07 | |
dc.date.available | 2011-09-07T17:02:20Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8781 | |
dc.description.abstract | Visitor Q en Audition van Takashi Miike bevatten beiden een vrouwelijk personage dat binnen het plot een verlossende beslissing neemt die gepaard gaat met extreem geweld. In dit eindwerkstuk heb ik de relatie tussen dit fenomeen en de vrouw in de context van het hedendaagse Japan willen onderzoeken. Ik gebruik hierbij een sociologische invalshoek en feministische filmtheorie. Het ideaalbeeld van de Japanse vrouw als onderdanige verzorger wordt in beide films geproblematiseerd door vrouwelijke personages een actieve en zelfs gewelddadige rol te laten vervullen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 703480 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | "De goede echtgenote, de wijze moeder: de representatie van de vrouw in Visitor Q en Audition van Takashi Miike" | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Takashi Miike, geweld, vrouwen, Japanse cinema, Audition, Visitor Q, feminisme, J-horror | |
dc.subject.courseuu | Taal- en cultuurstudies | |