dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Lelieveldt, P.B. | |
dc.contributor.advisor | Chiaravalloti, F. | |
dc.contributor.author | Spek, I.P.S. van der | |
dc.date.accessioned | 2011-09-06T17:01:46Z | |
dc.date.available | 2011-09-06 | |
dc.date.available | 2011-09-06T17:01:46Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8706 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek is de betekenis van jongerenorganisaties voor orkesten en concertzalen onderzocht.
Hiervoor is de context en de problematiek van het trekken van een jong concertpubliek beschreven, zodat
duidelijk wordt wat jongerenorganisaties kunnen aanpakken voor de instellingen. De doelstelling van het
onderzoek is om een inzicht te bieden in de mogelijkheden van jongerenorganisaties en aanbevelingen te
formuleren voor orkesten en concertzalen.
Uit de meest recente cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) blijkt dat de aanwas van
de nieuwe generaties jongeren achter blijft. Er is sprake van een generatie-effect, dat kan leiden tot een
aansluitingsprobleem wanneer het aantal jonge concertbezoekers blijft afnemen. Het is daarom cruciaal
voor de in stand houding van orkesten en concertzalen om te blijven investeren in een jong publiek.
Wanneer op jonge leeftijd kennis wordt gemaakt met klassieke muziek en de jongeren door hun
omgeving worden gestimuleerd om de muziek te verkennen en te leren waarderen, is de kans groter dat
deze muzikale interesse ook op latere leeftijd behouden blijft. Door educatieve projecten, programmering
en vernieuwingen in marketing en communicatie kan de drempel tot concertbezoek worden verlaagd.
Uit de inventarisatie van het jongerenaanbod van 12 orkesten en 42 concertzalen in Nederland blijkt dat
alle instellingen in een of andere vorm speciale aandacht besteden aan jongeren. 42% van de orkesten en
64% van de concertzalen bieden eigen kortingsmogelijkheden. Alle orkesten en 30% van de concertzalen
verzorgen educatieve projecten. Een kwart van de orkesten en 29% van de concertzalen maakt gebruik
van een jongerenorganisatie. De jongerenorganisaties verschillen van opzet en aanbod, maar tonen ook
overeenkomsten: een groot aantal biedt met activiteiten een kijkje achter de schermen (43%) en betrekt
jongeren in de organisatie (71%).
De aanpak en visie van drie jongerenorganisaties verbonden aan orkesten en concertzalen uit Londen,
Berlijn en Amsterdam geven een goed beeld van de betekenis van de organisaties voor orkesten en
concertzalen. Zij creëren een win-winsituatie voor enerzijds de instellingen en anderzijds de jonge
concertbezoekers. De lidmaatschapsstructuur stimuleert jongeren tot concertbezoek of betrokkenheid als
vrijwilliger in ruil voor financiële voordelen of exclusieve aanbiedingen en activiteiten.
Door de jongere generatie te bereiken en aan zich te binden, kunnen jongerenorganisaties bijdragen
aan de maatschappelijke relevantie van de orkesten en concertzalen. Ze zijn bovendien van economische
waarde door hun bijdrage aan de verbreding en continuering van het concertpubliek. Door de kwaliteiten
van jongerenorganisaties in te zetten, kunnen de orkesten en concertzalen hun waarde voor jonge
concertbezoekers optimaliseren en stimuleren dat ze komen en blijven komen. Op basis van dit onderzoek
is dan ook aan te bevelen dat orkesten en concertzalen de mogelijkheden onderzoeken om een
jongerenorganisatie op te zetten. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Come together. Een onderzoek naar de betekenis van jong publiek en jongerenorganisaties voor orkesten en concertzalen | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | orkest, muziek, jongeren, studenten, jong publiek, concert, klassieke muziek, educatie, marketing, programmering, concertbezoek, jongerenorganisatie, concertzaal, Entrée, Junge Freundeskreis, LSO Student Ambassadors | |
dc.subject.courseuu | Kunstbeleid en -management | |