dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Mak, dr. P. | |
dc.contributor.author | Ebbekink, R.J. | |
dc.date.accessioned | 2011-09-06T17:01:44Z | |
dc.date.available | 2011-09-06 | |
dc.date.available | 2011-09-06T17:01:44Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8704 | |
dc.description.abstract | Doel van dit onderzoek is inzicht verkrijgen in het effect van instructie op tekstbegrip van leerlingen in de hoogste klassen van het basisonderwijs. 32 leerlingen bestudeerden een procesbeschrijvende onderwijstekst met bijbehorende illustrerende afbeelding; de oogbewegingen van de respondenten werden geregistreerd door een Eye Tracker. De helft van de leerlingen werd voorafgaand aan het lezen van de tekst geïnstrueerd de afbeelding nauwkeurig te bestuderen, de andere helft van de leerlingen kreeg deze instructie niet. Nadat de leerlingen het materiaal bestudeerd hadden werd de mate van tekstbegrip gemeten door middel van retention- en matchingvragen. Een langere kijktijd op de afbeeldingen voorafgaand aan het lezen van de teksten leidde tot een significant hogere score op retention. Zowel de totale kijktijd op de afbeeldingen als de kijktijd op de afbeeldingen voorafgaand aan het lezen correleerden positief met de mate van tekstbegrip. Een toename van het aantal schakelmomenten tussen tekst en afbeelding tijdens de uitvoer van de leestaak leidde tot een hogere score op matching. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 2493180 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Begrijpend lezen van geïllustreerde procesbeschrijvende onderwijsteksten | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | leesinstructie,tekstbegrip,afbeelding,eye tracking, | |
dc.subject.courseuu | Communicatiestudies | |