Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVelden, A.W.T. van der
dc.contributor.authorBergen, A.G.M. van
dc.date.accessioned2011-09-06T17:01:30Z
dc.date.available2011-09-06
dc.date.available2011-09-06T17:01:30Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8688
dc.description.abstractGedurende een periode van de eerste uitgave van filmblad Skrien in 1968 tot eind 1980 publiceerde Skrien +/- 60 maal over New Hollywoord filmproducties en de Amerikaanse massacultuur. Dit veelal in combinatie met onderwerpen over het commerciële Hollywood en Amerikaans cultureel imperialisme in Nederland. De houding van de redactie van Skrien ten opzichte van de commerciële Hollywood producties en de Amerikaanse massacultuur lijkt typerend voor het Nederlandse filmblad. Als oorspronkelijk sterk analytisch georiënteerd filmtijdschrift met marxistische inslag, zoals Skrien zichzelf gedurende de jaren ’60 en ‘70 profileerde, was het wellicht niet zo vreemd dat de redactie van Skrien sterk van leer trok tegen de in hun ogen puur op winst gerichte Amerikaanse New Hollywood filmproducties. Een vermoeden steekt de kop op dat het filmblad er om politieke redenen een nogal negatieve blik op na hield als het om kapitalistisch Amerika en diens op winst gerichte entertainment fabriek Hollywood ging. Een politieke houding die mogelijk te verklaren is wanneer er wordt gekeken naar de heersende tijdgeest in Nederland en de relatie tussen de Verenigde Staten en Nederland gedurende de jaren ’60 en ’70.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent204260 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleNew Hollywood Cinema in het Nederlandse filmblad Skrien: een onderzoek naar het filmkritisch discours van het Nederlandse filmblad Skrien met betrekking tot New Hollywood cinema
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSkrien, Nederland, New Hollywood, filmblad, commercie, tijdsgeest, filmkritisch, discour, massacultuur, populaire cultuur, receptie, Jauss, Erwartungshorizont, Geoff King, Amerikanisering, consumptiecultuur, block booking, studio systeem, independent film, cultuuroverdracht, Marshall Plan, European Recovery Plan, Fulbright program, Vietnam.
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record