dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Schaap, H. | |
dc.contributor.author | Siaw, L. | |
dc.contributor.author | Baars, R.J. | |
dc.contributor.author | Methorst, E.W.A. | |
dc.date.accessioned | 2011-09-06T17:00:57Z | |
dc.date.available | 2011-09-06 | |
dc.date.available | 2011-09-06T17:00:57Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8669 | |
dc.description.abstract | Klokhuis, MythBusters en Brainiac zijn enkele populairwetenschappelijke televisie-programma’s (pwp’s) waarin concepten uit de natuurkunde, scheikunde en/of biologie worden uitgelegd. In dit onderzoek is gekeken naar het kijkgedrag van 5-vwo leerlingen met betrekking tot pwp’s en of er bij deze leerlingen transfer heeft plaatsgevonden tussen deze programma’s en de aangeleerde concepten in het bètaonderwijs. Het blijkt dat ruim 60% van de doelgroep vrijwel geen pwp’s kijkt. Bij de leerlingen die deze programma’s wel kijken zijn interviews afgenomen. Hierbij is transfer gevonden in de vorm van herkenning, verduidelijking en toepassing van eerdere kennis. Deze leerlingen geven aan pwp’s een nuttige toevoeging te vinden bij het opbouwen van hun vakkennis. Hierbij lijken de manier van uitleg in de les en pwp en de mate van visualisatie een rol te spelen. Opvallend is dat een deel van de leerlingen aangaf dat docenten weinig tot geen gebruik maken van pwp’s in hun lessen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 478408 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Transfer bij bètaleerlingen: een studie naar populairwetenschappelijke programma’s | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Transfer, populairwetenschappelijke programma´s, kijkgedrag, bèta, biologie, scheikunde, natuurkunde, vwo | |
dc.subject.courseuu | Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Biologie | |