Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMak, W.M.
dc.contributor.authorMathijsen, M.
dc.date.accessioned2011-09-02T17:02:19Z
dc.date.available2011-09-02
dc.date.available2011-09-02T17:02:19Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8652
dc.description.abstractDiverse onderzoeken hebben uitgewezen dat het combineren van beeld en tekst een positief effect heeft op het tekstbegrip (Peeck, 1993; Moreno & Mayer, 1999; Mayer & Anderson, 1991,1992). Hoe zorg je er echter voor dat een lezer daadwerkelijk schakelt tussen beeld en tekst? In het bewerkstelligen van dit positieve effect blijken leesinstructies een belangrijke rol te spelen. In dit onderzoek is getracht een verband te ontdekken tussen het effect van leesinstructie en de leesvaardigheid van middelbare scholieren. Door middel van een experimenteel onderzoek zijn 38 VWO-leerlingen onderworpen aan een binnen-proefpersoon-experiment; zij kregen achtereenvolgens een tekst zonder instructie, een leesvaardigheidstoets en een tekst met instructie te lezen. Uit de resultaten blijkt dat de leesinstructies een significant effect hebben op de retentionvragen; de respondenten waren beter in staat om elementen uit de tekst te onthouden nadat ze een leesinstructie hadden gehad. Er bleek echter geen effect te zijn op de scores van de probleem-oplossingsvragen. Uit een correlationeel onderzoek blijkt dat er een negatief verband is tussen het effect van de instructie op de retentionvragen en de leesvaardigheid. Hieruit kan geconcludeerd worden dat zwakke lezers meer baat hebben bij leesinstructies dan sterke lezers. Dit is te verklaren doordat leesinstructies de zwakke lezers helpen bij het toepassen van de juiste leesstrategie. Sterke lezers blijken uit zichzelf al de juiste leesstrategie toe te passen, waardoor zij minder effect ondervinden bij het ontvangen van leesinstructies.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1933073 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLeesinstructies bij afbeeldingen Correlationeel onderzoek naar het verband tussen leesvaardigheid en het effect van leesinstructies bij middelbare scholieren
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLeesinstructies, tekstbegrip, afbeeldingen, leesvaardigheid
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record