Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBoersma, L
dc.contributor.authorDuits, A.
dc.date.accessioned2021-09-06T18:00:45Z
dc.date.available2021-09-06T18:00:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/852
dc.description.abstractIn dit onderzoek is een verklaring gezocht voor de vraag in hoeverre de originaliteit van het schilderij Nude Descending a Staircase No.2 een reden is geweest voor zijn grote populariteit, ten opzichte van de andere versies die Marcel Duchamp (1887-1968) van de Nude maakte. De populariteit van Nude Descending a Staircase No.2 is anders te beschouwen door de vele aandacht die het schildij kreeg, dan de eerdere versie Nude Descending a Staircase No.1 en latere versies: Nude Descending a Staircase No.3; Nude Descending a Staircase No.4 en de miniatuurversies van No.2 in de tweeëntwintig uitvoeringen van Box in a Valise. De verschillende Nudes worden vergeleken en geanalyseerd aan de hand van een literatuurstudie. De Nudes zijn allemaal in verschillende mate in de belangstelling gekomen bij het publiek. Daarbij heeft Nude Descending a Staircase No.2 de meeste aandacht gekregen, wat ervoor heeft gezorgd dat het werk tot op de dag van vandaag de grootste bekendheid heeft. No.3 werd vaak verward met No.2, waardoor de aandacht wederom naar No.2 verplaatste. Ondanks dat Nude Descending a Staircase No.2 vernieuwende elementen – kubistisch, futuristische en fotografische inspiratiebronnen – weet samen te voegen in een beeld, is dit werk volgens kunsthistoricus en -criticus Rosalind E. Krauss (1941-) niet een origineler beeld dan de andere versies van de Nude. Krauss spreekt van een illusie rondom originaliteit in de moderne kunst. Reproduceren bij het maken van kunst zorgt volgens Krauss ervoor dat een kunstenaar steeds dichter bij een eigen oorsprong kan komen in zijn kunstwerken. Dit is het geval bij Nude Descending a Staircase No.2, een werk dat een verdere uitwerking van Nude Descending a Staircase No.1 is. No.3 is ook een verdere uitwerking van No.2, maar kreeg nooit zoveel aandacht in de pers als No.2. In de theorie van Krauss is No.2 niet origineler dan de andere Nudes, omdat originaliteit volgens Krauss niet bestaat in de kunst. Hieruit kan geconcludeerd worden dat het schilderij Nude Descending a Staircase No.2 zijn bekendheid voornamelijk te danken heeft aan de grote aandacht van de pers, die ervoor gezorgd heeft dat No.2 bij een breder publiek onder de aandacht werd gebracht.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent651304
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleNudes Descending Staircases
dc.type.contentPre-master Project
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsNude Descending a Staircase, Marcel Duchamp, Rosalind E. Krauss, Originaliteit, populariteit
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record