Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHuijnen, Pim
dc.contributor.authorMullem, A.M. van
dc.date.accessioned2021-09-06T18:00:44Z
dc.date.available2021-09-06T18:00:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/847
dc.description.abstractIn de recente historiografie hebben geschiedkundigen beargumenteerd dat sinds de val van de Berlijnse Muur het Duitslandbeeld van Nederlanders is veranderd, mede door verschillende initiatieven van de Nederlandse en Duitse overheden. Wetenschappers verbonden aan het Clingendael Instituut concludeerden eind jaren ’90 daarentegen dat negatieve Duitslandpercepties nog steeds aanwezig waren in de Nederlandse maatschappij. Kranten vormen de opinie van hun lezerspubliek ten aanzien van het nieuws en hebben zodoende een voorname rol gespeeld in de vorming van het Duitslandbeeld van Nederlanders. Dit onderzoek richt zich op de verandering van de perceptie van Duitsland in Nederlandse dagbladen tussen 1990 en 2010. Uit een tijdsanalyse blijkt dat de aandacht voor Duitsland groter was dan voor andere Europese landen, maar dat de aandacht voor vreemde landen in het algemeen afnam. Vervolgens zijn twee datasets van kranten geanalyseerd aan de hand van twee technieken uit de Digital Humanities: collocaties en topic modelling. Uit een analyse van artikelen waarin kranten Duitsland in de context van de Europese Unie noemden, blijkt dat vooral de samenwerking tussen Frankrijk en Duitsland binnen Europa veel aandacht kreeg in de pers. De interesse in de betrekkingen tussen Nederland en Duitsland nam vanaf de jaren ’90 af en de Tweede Wereldoorlog speelde een marginale rol in de berichtgeving omtrent de EU. Uit het tweede corpus, bestaande uit artikelen over Duitsland en voetbal, bleek dat de kranten vooral aandacht voor internationale voetbalcompetities en de rol van Nederland op dergelijke toernooien hadden. De aversie die Nederlanders sinds de finale van het Wereldkampioenschap in 1974 tegen Duitsland hebben, is in de onderzochte periode afgenomen. De strekking van het onderzoek is dat de Duitslandperceptie in de Nederlandse pers in de periode 1990-2010 is verbeterd, maar dat de interesse voor Duitsland in zijn geheel afnam.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent246765
dc.format.mimetypeapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.language.isonl
dc.titleNazi’s of Nachbarn? Een studie naar het veranderend Duitslandbeeld in de Nederlandse pers tussen 1990 en 2010
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDuitsland; Duitslandbeeld; Digital Humanities; persgeschiedenis; Nederlandse pers
dc.subject.courseuuGeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record