Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKoster, dr. B.
dc.contributor.authorSinnema, S.F.
dc.date.accessioned2011-08-30T17:01:06Z
dc.date.available2011-08-30
dc.date.available2011-08-30T17:01:06Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8449
dc.description.abstractWe zien dat de technologische ontwikkelingen een grote vlucht hebben gevonden in onze maatschappij. De informatie stroom in beeld, geluid en tekst is oneindig, alom aanwezig en constant. De technologie dringt steeds verder ons dagelijkse leven in. Dat maakt dat er een stroming ontstaat die denkt dat we door deze ontwikkelingen onze manier van denken en werken totaal moeten omgooien. Jongeren die volledig opgegroeid zijn met al die techniek om zich heen, leren, communiceren en denken heel anders dan ouderen volgens deze generatiedenkers. Ze kunnen multitasken en overal kennis vandaan halen. Deze generatiedenkers schotelden een dusdanig sterk beeld voor van deze 'Einstein of Net-generatie' dat velen een verkeerd beeld van de capaciteiten van deze generatie hebben gekregen. Nu na een aantal jaren de rook wat optrekt en dingen zich uitkristalliseren, is er wel degelijk wat veranderd, maar de jongeren blijken toch nog gewoon op de ouderwetse manier te denken en doen. Ze omarmen met graagte alle nieuwe snufjes, maar vooral om te doen wat al generaties jongeren voor hen ook deden op die leeftijd en dat is een eigen identiteit ontwikkelen. Maar er is meer. We moeten een weg vinden in een interactieve wereld, waar we constant informatie moeten zoeken, beoordelen, verwerken en rangschikken. We worden steeds vaker omringt door schermen waarvan we de informatie moeten kunnen lezen en interpreteren, en we staan continu in contact met iedereen. Alles wordt op een gegeven moment zo'n brei dat jongeren nu aan infobesitas leiden; een teveel aan informatie waardoor het normale functioneren stokt. Om in die veranderende samenleving mee te kunnen moeten jongeren mediawijs worden. Ze moeten de techniek beheersen om te kunnen schrijven en publiceren, ze moeten creatief zijn, analyseren en reflecteren. En heel veel jongeren kunnen dat of gaan zich dit eigen maken. We zien echter dat er grote verschillen zijn tussen de jongeren. De ene groep is superhandig met computers en zijn perfect op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en maken in hun vrije tijd handige app’s. De andere groep heeft net voldoende knoppenbeheersing om lekker met vrienden te chatten via de eigen profielpagina. Dit is het uitgangspunt geweest van een eenvoudige nulmeting van een aantal aspecten van mediawijsheid op het Montessori Lyceum Herman Jordan in Zeist. Daar moet nog één belangrijk punt aan worden toegevoegd: planning en concentratie. Uit de literatuur blijkt dat dit twee competenties zijn waar jongeren van nu slecht op scoren, doordat ze constant gestoord worden door allerlei manieren van communicatie die om aandacht vragen. Ouderen hebben hier overigens ook last van. Deze verstoringen beïnvloeden het leerproces waardoor dit minder effectief is. Daarom zouden planning en concentratie ook onderdeel moeten zijn van mediawijsheid.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent742549 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMedia-competent? Wacht, dat google ik even.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmediawijsheid, netgeneratie, einsteingeneratie, competenties, nieuwe geletterdheid
dc.subject.courseuuLeraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Aardrijkskunde


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record