Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBuelens, G.
dc.contributor.advisorHam, L.J.
dc.contributor.authorStarre, K.A. van der
dc.date.accessioned2011-08-26T17:05:13Z
dc.date.available2011-08-26
dc.date.available2011-08-26T17:05:13Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8394
dc.description.abstractIn mijn scriptie kaart ik de paradoxale positie aan van de huidige (postmoderne) dichter tussen afzijdigheid en aanwezigheid. Thomas Vaessens en Jos Joosten bespreken deze paradox ook in hun boek Postmoderne poëzie in Nederland en Vlaanderen (2003): postmoderne dichters lijken zich te verzetten tegen de autonomieontwikkelingen waardoor de dichter volkomen buiten zijn werk is komen te staan. In mijn scriptie laat ik zien dat het werk van Astrid Lampe ook worstelt met deze paradoxale positie. Door het woord 'o' te onderzoeken in haar vier nieuwste bundels (Spuit je ralkleur, Mosselman Hallo, Park Slope en Lil (zucht)) wil ik laten zien dat de dichterlijke stem op een impliciete manier aanwezig is in de poëzie van Lampe. Ik gebruik Jonathan Cullers theorie (uit 1977 en 1985) over de apostrof om te laten zien dat in de vier bundels de 'o' gebruikt wordt om de poëtische aanwezigheid van de dichterlijke stem te benadrukken. Ik houd Cullers vier functies van de apostrof aan om de 'o' van Lampe te onderzoeken: de 'o' als een uiting van passie, de 'o' als manipulator van het universum, de 'o' die laat zien dat poëzie een gebeurtenis is, en de 'o' als schijnwerper op de dichter. Daarnaast onderzoek ik de 'o' van Lampe als icoon voor de mond, wat verbonden is aan de poëtische stem. Interessante is dat de poëzie van Lampe zich afzet tegen de traditionele apostrof: niet één keer wordt de 'o' als apostrof gebruikt zonder dat het op de hak genomen wordt. Maar, en dat is het interessante aan mijn onderzoek, door het gebruik van de 'o' wordt hetzelfde veroorzaakt als hetgeen de traditionele apostrof veroorzaakt: de poëtische aanwezigheid van de dichterlijke stem wordt benadrukt. Het analyseren van een traditionele troop in postmoderne poëzie blijkt dus een boeiende lezing op te leveren, terwijl de poëzie zelf zich afzet tegen deze traditionele troop.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent111092 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleJe wilt in het gedicht blijven: Hoe de 'o' de poëtische aanwezigheid van de dichterlijke stem benadrukt in de bundels Spuit je ralkleur, Mosselman Hallo, Park Slope en Lil (zucht) van Astrid Lampe
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordspostmodern
dc.subject.keywordspoëzie
dc.subject.keywordsgedichten
dc.subject.keywordsAstrid Lampe
dc.subject.keywordsapostrof
dc.subject.keywordsapostrophe
dc.subject.keywordsexclamatie
dc.subject.keywordsicoon
dc.subject.keywordso
dc.subject.keywordsautonomie
dc.subject.keywordsdichterllijke stem
dc.subject.keywordspoëtische aanwezigheid
dc.subject.keywordstroop
dc.subject.keywordsThomas Vaessens
dc.subject.keywordsJos Joosten
dc.subject.keywordsJonathan Culler
dc.subject.keywordsSpuit je ralkleur
dc.subject.keywordsMosselman Hallo
dc.subject.keywordsPark Slope
dc.subject.keywordsLil (zucht)
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record