Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBoersma, Dr. L.
dc.contributor.authorHanegraaf, P.L.H.
dc.date.accessioned2021-09-06T18:00:41Z
dc.date.available2021-09-06T18:00:41Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/838
dc.description.abstractJohan Dijkstra (1896-1978) heeft meermaals uitgesproken een bijdrage te willen leveren aan de protestantse glasschilderkunst in Nederland. In deze scriptie zal onderzocht worden of de drie glas-in-loodramen, die hij vervaardigde tussen 1957 en 1964 voor de Geertekerk in Utrecht, te kenschetsen zijn als protestants. Daartoe zullen criteria geformuleerd worden op basis van literatuuronderzoek waarmee glas in lood te typeren valt op het protestantse karakter. De criteria zullen getoetst worden aan de praktijk zoals die aangetroffen wordt in protestantse en rooms-katholieke kerken. Vervolgens zal de betekenis van Dijkstra’s ramen in de Geertekerk geanalyseerd worden. Gewapend met die kennis zal geconcludeerd kunnen worden in hoeverre hier sprake is van protestantse glas-in-loodramen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1856338
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen zwijgende preek, een gebed zonder woorden. Het protestantse karakter van Johan Dijkstra’s glas-in-loodramen in de Geertekerk te Utrecht.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsglas in lood; Geertekerk; Utrecht; protestant; Johan Dijkstra
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record