Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Rossem, P.
dc.contributor.authorOssenblok, I.A.M.
dc.date.accessioned2011-08-18T17:01:35Z
dc.date.available2011-08-18
dc.date.available2011-08-18T17:01:35Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8226
dc.description.abstractDe onderzoeksvraag van deze thesis luidt: Hoe heeft Marina Abramović de relatie tussen kunstenaar en publiek geherdefinieerd? De thesis is opgebouwd uit twee delen. In het eerste deel wordt uitgebreid naar de mogelijkheden en beperkingen van het publiek gekeken. Er wordt aandacht besteed aan keuzemogelijkheden, interpretatie, grensverkenning en –verlegging, het gevoel van medeverantwoordelijkheid en contact vanuit het publiek. In het tweede deel worden vervolgens de artistieke strategieën van Marina Abramović behandeld. Daarbij wordt wederom gekeken naar het fenomeen contact, maar dan vanuit de positie van de kunstenaar. Ook het doorbreken van de vierde wand, kwetsbaarheid, passiviteit en het choqueren van het publiek worden behandeld als artistieke strategieën. Tot slot wordt kort gekeken naar Abramović als theatrale verschijning.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1225802 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVan toeschouwer tot participant. De relatie tussen Marina Abramović en haar publiek.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMarina Abramović
dc.subject.keywordsUlay
dc.subject.keywordsperformancekunst
dc.subject.keywordspublieksparticipatie
dc.subject.keywordsgrenzen
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record