Van toeschouwer tot participant. De relatie tussen Marina Abramović en haar publiek.
dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | van Rossem, P. | |
dc.contributor.author | Ossenblok, I.A.M. | |
dc.date.accessioned | 2011-08-18T17:01:35Z | |
dc.date.available | 2011-08-18 | |
dc.date.available | 2011-08-18T17:01:35Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8226 | |
dc.description.abstract | De onderzoeksvraag van deze thesis luidt: Hoe heeft Marina Abramović de relatie tussen kunstenaar en publiek geherdefinieerd? De thesis is opgebouwd uit twee delen. In het eerste deel wordt uitgebreid naar de mogelijkheden en beperkingen van het publiek gekeken. Er wordt aandacht besteed aan keuzemogelijkheden, interpretatie, grensverkenning en –verlegging, het gevoel van medeverantwoordelijkheid en contact vanuit het publiek. In het tweede deel worden vervolgens de artistieke strategieën van Marina Abramović behandeld. Daarbij wordt wederom gekeken naar het fenomeen contact, maar dan vanuit de positie van de kunstenaar. Ook het doorbreken van de vierde wand, kwetsbaarheid, passiviteit en het choqueren van het publiek worden behandeld als artistieke strategieën. Tot slot wordt kort gekeken naar Abramović als theatrale verschijning. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1225802 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Van toeschouwer tot participant. De relatie tussen Marina Abramović en haar publiek. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Marina Abramović | |
dc.subject.keywords | Ulay | |
dc.subject.keywords | performancekunst | |
dc.subject.keywords | publieksparticipatie | |
dc.subject.keywords | grenzen | |
dc.subject.courseuu | Kunstgeschiedenis |