Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGlebbeek, Marie Louise
dc.contributor.authorJonkman, J.H.
dc.date.accessioned2011-08-16T17:01:03Z
dc.date.available2011-08-16
dc.date.available2011-08-16T17:01:03Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8184
dc.description.abstractIn deze thesis heb ik onderzocht hoe evangelische indígena’s in San Alfonso betekenis en inhoud geven aan hun inheemse identiteit. Waar sommige academici beargumenteren dat het protestantisme een constructief vehikel is voor de formatie van inheemsheid (Freston 1998; Cook 2001; Garma 2001; Scotchmer 2001), stellen anderen dat evangelische bekering de beoefening van inheemse cultuur ontmoedigt (Willems 1967; Lalive d’Epinay 1969) en zorgt voor verdeeldheid binnen inheemse gemeenschappen (Earle 1992; Fischer 2001; Samson 2007). De unieke sociale situatie van San Alfonso schijnt een nieuw licht op deze discussie. Binnen het kerkgebouw van El Rey de Justicia wordt een supra-etnische religieuze identiteit gecreëerd, waarbij indígena’s en ladino’s gezamenlijk bezig zijn met de constructie van de evangelische gemeenschap.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1855874 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGod en de constructie van inheemse identiteit
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywords[Maya identiteit – protestantisme – etniciteit – religie - Latijns Amerika]
dc.subject.courseuuCulturele antropologie en ontwikkelingssociologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record