Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorAken, M.A.G. van
dc.contributor.advisorMulder, S.F.
dc.contributor.authorWiggers, W.
dc.date.accessioned2011-08-12T17:01:48Z
dc.date.available2011-08-12
dc.date.available2011-08-12T17:01:48Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8171
dc.description.abstractSamenvatting: Om de effecten van de sociale vaardigheidstraining ‘Opkomen voor jezelf (g)een kunst’ te onderzoeken is onder 43 deelnemers aan de training een evaluatiestudie uitgevoerd. De training richt zich op kinderen van 9 tot 19 jaar en combineert principes van sociale leertheorie (Bandura, 1977), Rational Emotive Therapy (RET) (Ellis, 1962), ontspanningstechnieken en psycho-educatie. De invloed van de training op de mate van gepest worden (KRV-J), sociale angst (SAS-K), competentiebeleving (CBSA) en sociale- en emotionele problemen (CBCL) werd onderzocht aan de hand van vragenlijsten welke door de deelnemers en hun ouders werden ingevuld. Door pre- en post-test scores te vergelijken is onderzocht of de training verandering teweeg heeft gebracht op de onderzochte variabelen. Alleen op het gebied van sociale angst werden effecten waargenomen: de mate van sociale angst leek licht toe te nemen (t(15)=-1.79, p=.09). In situaties waarin fysieke vaardigheden in het geding zijn (SAS-K), was een duidelijke toename te zien (t(15) = -2.28, p=.038). Op de overige uitkomstvariabelen was geen verandering zichtbaar. Verdere analyses correleerden beginscores met verschilscores (voormeting-nameting) op de uitkomst variabelen. De opvallendste uitkomsten hiervan zijn de sterke correlatie tussen de beginscore op de schaal ‘gepest worden’ en de verandering op het gebied van sociale angst in situaties waar fysieke vaardigheden in het geding zijn (r=.632, p<0.01). Kinderen die volgens hun ouders bij aanvang veel teruggetrokken gedrag vertoonden, lieten een sterke daling zien op het gebied van sociale angst voor uitzonderingsposities (r=0.641, p<0.01). En tot slot lieten deelnemers die bij aanvang meer vrienden hadden een grotere toename zien in hun competentiebeleving op de gebieden ‘onderhouden van vriendschappen’ (r=-0.698, p<0.01) en sociale acceptatie (r=-0.638, p<0.01). ‘Opkomen voor jezelf (g)een kunst’ heeft in dit onderzoek geen positieve effecten laten zien. Dit kan verklaard worden door de zeer beperkte steekproef van dit onderzoek, met name op de na-meting (N=18), en het ontbreken van een follow-up meting. De correlatieanalyses laten echter sterke verbanden zie die mogelijk wijzen op onderliggende effecten welke in dit onderzoek niet aan het licht zijn gekomen. Verder onderzoek, gevrijwaard van de beperkingen waar dit onderzoek mee te kampen heeft, lijkt noodzakelijk om duidelijkheid te verschaffen over de eventuele effectiviteit van de training.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent608703 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOpkomen voor jezelf (g)een kunst Een evaluatie studie naar de effecten van een sociale vaardigheidstraining voor kinderen van 9 tot 16 jaar.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record