Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMeijer, Paulien
dc.contributor.authorAkkas, H.
dc.contributor.authorHart, M.A.C.
dc.contributor.authorOoms, S.
dc.date.accessioned2011-08-12T17:01:37Z
dc.date.available2011-08-12
dc.date.available2011-08-12T17:01:37Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8169
dc.description.abstractIn verschillende media wordt gesproken over de invloed van de digitale multimedia op de kwaliteit en duur van het huiswerk van leerlingen. Aan de ene kant wordt geponeerd dat digitale media een negatieve invloed heeft, doordat het leerlingen afleidt. Aan de andere kant wordt er een lerende werking verondersteld en aangenomen dat leerlingen het belang van het uitvoeren van huiswerk onderschrijven en daardoor geconcentreerd en gemotiveerd werken. Het doel van dit onderzoek was om te bepalen welke en in welke mate 4 havo-leerlingen nevenactiviteiten ondernemen tijdens huiswerktijd, wat het aandeel is van digitale multimedia hierin, hoe de leerlingen denken dat deze digitale nevenactiviteiten het huiswerk beïnvloeden en of er een verschil bestaat tussen maak- en leerwerk. Tevens was het doel om te achterhalen wat leerlingen als mogelijke aanpassingen zien als het gaat om het optimaliseren van hun eigen leeromgeving en aanpassingen die de school en docenten zouden kunnen maken, om een verandering van de kwaliteit en de duur van het huiswerk te bewerkstelligen. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden zijn er 9 havo 4 leerlingen uit Amsterdam middels semi-gestructureerde interviews ondervraagd. Uit de antwoorden van de respondenten bleek dat nevenactiviteiten tijdens huiswerktijd voornamelijk bestaan uit digitale multimedia. De drie meest genoemde nevenactiviteiten waren muziek luisteren, chatten en tv kijken. De nevenactiviteiten zorgen ervoor dat de huiswerktijd langer wordt. Opmerkelijk hierbij is dat de respondenten het effect op de kwaliteit van het huiswerk vaak positief of in ieder geval niet als negatief ervaren. Wanneer ze wel een negatief effect ervaren, is dit meestal tijdens het maken van huiswerk dat op papier gemaakt moet worden. Wanneer leerlingen vinden dat er iets moet veranderen aan de duur en kwaliteit van hun huiswerk, zien ze daarin voornamelijk een rol voor zichzelf. De school kan in de ogen van de leerlingen echter wel helpen door een stiltelokaal met ruime openingsuren beschikbaar te stellen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent973671 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHuiswerk; O ja, dat moet ook nog @! Digitale multimedia nevenactiviteiten van 4 havo-leerlingen op een school in Amsterdam tijdens huiswerktijd.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordshuiswerk, multimedia, effect
dc.subject.courseuuLeraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Biologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record