Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHoogenboom, Marcel
dc.contributor.advisorKnijn, Trudie
dc.contributor.authorOostveen, A.A.
dc.date.accessioned2011-08-08T17:00:45Z
dc.date.available2011-08-08
dc.date.available2011-08-08T17:00:45Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7995
dc.description.abstractIn dit onderzoek is vanuit een interdisciplinair perspectief gepoogd om te bestuderen waardoor het komt dat jongeren uit lage sociale klassen minder participeren in het hoger onderwijs dan jongeren uit hoge sociale klassen. Hiertoe zijn de invloeden van cultureel en economisch kapitaal op participatie in het hoger onderwijs bestudeerd. Verder is, met behulp van de ‘welfare regime theorie’ (Esping-Andersen, 1999) internationaal gekeken naar de invloed van de nationale context. Voor de analyse is gebruik gemaakt van de European Sociale Survey (ESS) uit 2008. Geconcludeerd mag worden dat zowel het culturele als het economische kapitaal invloed hebben op de participatie in het hoger onderwijs. Over de invloed van de verschillende verzorgingsstaten waren geen éénduidige resultaten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent311047 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVan een dubbeltje naar een kwartje: een internationale verkenning van de oorzaken van klassenongelijkheid in participatie in het hoger onderwijs.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsHoger onderwijs, klassenongelijkheid, sociale mobiliteit
dc.subject.courseuuArbeid, zorg en welzijn: beleid en interventie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record