Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOuden, H. den
dc.contributor.authorAzulai, T.
dc.date.accessioned2011-08-04T17:02:11Z
dc.date.available2011-08-04
dc.date.available2011-08-04T17:02:11Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7941
dc.description.abstractDe keuze die mensen maken voor de taalstrategie van hun communicatieve boodschap hangt af van verschillende factoren. In dit experimentele onderzoek is de inhoud van 456 sms'jes geanalyseerd op twee van dergelijke factoren: de ontvanger naar wie de sms verzonden wordt en de mate van inbreuk die de boodschap pleegt op het gezicht van de ontvanger. In de onderzoeksafname werd gebruikt gemaakt van vier situatieschetsen die van elkaar verschilden in ontvanger (vader of buurtman) en inbreuk (aanbod of aanmaning). Aan 228 scholieren van 4havo werd gevraagd twee sms’jes te schrijven aan de hand van de twee situatieschetsen die zij kregen voorgelegd. Uit de resultaten is gebleken dat de inhoud van sms'jes door zowel de ontvanger als de inbreuk van de sms beïnvloed kan worden, hoewel de inbreuk van de boodschap aanzienlijk meer invloed bleek te hebben op de inhoud van sms'jes dan de ontvanger van de boodschap.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent510039 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleInhoud maakt het verschil
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordssms, sms-inhoud, ontvanger, inbreuk, gezicht, taalstrategie, beleefdheidstheorie, accommodatietheorie, taalhandeling
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record