Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSleuwen, B.E. van
dc.contributor.advisorNawijn, L.
dc.contributor.advisorVerkerk, P.H.
dc.contributor.authorCamu, G.J.W.
dc.date.accessioned2011-08-04T17:01:18Z
dc.date.available2011-08-04
dc.date.available2011-08-04T17:01:18Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7900
dc.description.abstractAbstract Preventive education about sleep in young children: parents’ experiences Aim. This paper is a report of a study in which parents’ experiences with preventive education, provided by Child Health Care (CHC) nurses in CHC centres, are explored in order to improve preventive education. Background. Sleeping problems in young children, such as bedtime problems and night waking, influence their psychological, cognitive and social development. Furthermore, short sleep duration seems to correlate with obesity. Bedtime problems and night-time awakenings are prevalent in approximately 20-30% of young children up to five years, and can persist for years. Worldwide studies show that preventive education about sleep is effective in preventing sleeping problems. It is not clear however, how Dutch parents perceive the preventive education about sleep in young children. Method. A qualitative study was conducted with participants from a larger sleep study, conducted by the Netherlands Organization for Applied Scientific Research (TNO). All participants received preventive education. A criterion sampling method was used. Individual semi-structured interviews took place at home, with the parents of fifteen newborn children, between January and April 2011. Interviews were tape-recorded and analysed with a computer program. Saturation was reached. Findings. Four main themes arose from the data; preventive education, the influence on behaviour, providing the information and the educator. All parents welcomed the education, although some of them would have preferred it after birth of their first child. Nearly all parents used the information to change their behaviour towards their child’s sleep. Remarks were made concerning the content of the booklet. Parents preferred the education via booklet rather than via internet. The CHC nurse was an appropriate educational professional. Conclusion. Experiences of parents with the content and performance of the booklet were predominantly positive. Behavioural advice was feasible and led to behavioural changes, followed by improvement in the child’s sleep. The CHC nurse should continue offering the education. Nederlandse samenvatting Preventieve voorlichting over slaap van jonge kinderen; ervaringen van ouders Doelstelling. Dit artikel beschrijft het onderzoek naar ervaringen van ouders met preventieve voorlichting over slaap van jonge kinderen door jeugdverpleegkundigen. Deze ervaringen kunnen bijdragen aan verbetering van de voorlichting. Achtergrond. Slaapproblemen bij jonge kinderen, zoals in- en doorslaapproblemen beïnvloeden psychologische, cognitieve en sociale ontwikkeling. Ook lijkt een korte slaapduur gerelateerd aan overgewicht. In- en doorslaapproblemen komen voor bij 20-30% van jonge kinderen tot 5 jaar en kunnen jaren voortduren. Onderzoek toont aan dat preventie van slaapproblemen door middel van voorlichting effectief is. Onbekend zijn de ervaringen van Nederlandse ouders met deze preventieve voorlichting. Methode. Een kwalitatief onderzoek is uitgevoerd met ouders uit een lopend onderzoek van de Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek(TNO), waarin ouders voorlichting hadden ontvangen. Een doelgerichte steekproef is gebruikt. Individuele, semigestructureerde interviews vonden plaats tussen januari en april 2011, met ouders van vijftien jonge kinderen. De interviews werden opgenomen en geanalyseerd met behulp van een computerprogramma. Verzadiging van gegevens werd bereikt. Bevindingen. De volgende vier hoofdthema’s werden gevonden; de voorlichting in het algemeen, gedragsverandering, de wijze van voorlichting en de voorlichter. Alle ouders gaven aan voorlichting over slaap van jonge kinderen belangrijk te vinden, maar sommige ouders hadden deze liever bij hun eerste kind gekregen. Bijna alle ouders gebruikten de voorlichting voor eigen gedragsverandering ten aanzien van het slaapgedrag van hun kind. Feedback werd gegeven over de inhoud van de brochure. Ouders gaven aan liever een brochure te ontvangen dan de informatie via internet te krijgen. Daarnaast was voor bijna alle ouders de jeugdverpleegkundige de aangewezen persoon om de voorlichting te geven. Conclusie. Ervaringen van ouders met de inhoud en vorm van voorlichting waren over het algemeen positief. Gedragsadviezen waren toepasbaar en resulteerde in een verbetering van het slapen van hun kind. De jeugdverpleegkundige is de juiste persoon om deze voorlichting te geven.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent218956 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titlePreventive education about sleep in young children: parents' experiences
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKeywords
dc.subject.keywordsChild Health Care nurses, parents, young children, preventive education, sleep behaviour, qualitative research Trefwoorden
dc.subject.keywordsjeugdverpleegkundige, ouders, jonge kinderen, slaapgedrag, voorlichting, kwalitatief onderzoek 
dc.subject.courseuuVerplegingswetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record