dc.description.abstract | Dit onderzoek heeft zich gericht op de effecten van de sociaal cognitieve interventie ‘Alles Kidzzz’, met betrekking totsekse. Het doel van de interventie is het verminderen van externaliserend probleemgedrag bij kinderen van 9 tot 12 jaar. Hierbij is met name gekeken naar de groepen die op de voormeting de hoogste score op externaliserend, internaliserend of aandachtsproblemen hebben. Als tweede is het effect van comorbiditeit van ‘externaliserende en internaliserende problemen’ en ‘externaliserende en aandachtsproblemen’ op het effect van de interventie onderzocht. Methode:Kinderen van de basisschool die volgens hun leerkracht een extreme mate van externaliserend gedrag lieten zien werden middels randomisatie toegewezen aan een experimentele en een controlgegroep.Beide ouders van de deelnemende kinderen hadden de ChildrenBehavior Checklist (6-18) ingevuld aan het begin en eind van de interventie en een half jaar nadat de interventie was afgelopen. Resultaten:Er zijn geen significante effecten van de interventie op korte termijn. Een significant effect van sekse is gevonden voor delinquentie. Jongens laten meer delinquent gedrag zien dan meisjes op het derde meetmoment. Een significant negatief lange termijn effect van de interventie is gevonden voor agressie, voor de groep die aan het begin van de training de hoogste score heeft op aandachtsproblemen. Comorbiditeit heeft geen invloed op het effect van de interventie, ondanks dat de comorbide groep meer delinquent gedrag laat zien dan de niet comorbide groep op het derde meetmoment. | |