Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLonden-Barentsen, M van
dc.contributor.authorOorspronk, S. van
dc.date.accessioned2011-07-25T17:01:37Z
dc.date.available2011-07-25
dc.date.available2011-07-25T17:01:37Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7575
dc.description.abstractDoel Veel jongeren hebben depressieve klachten. Dit onderzoek evalueert de effecten van Happyles, een stepped care preventieve interventie dat bestaat uit e-learning lessen (universele preventie) en een online groepscursus (selectieve preventie) om depressie te voorkomen. Methode Deelnemers waren 247 leerlingen (14-18 jaar) van vier middelbare scholen (VMBO, HAVO en VWO). Zij ontvingen de e-learning lessen van Happyles. Resultaten Depressieve klachten werden gerapporteerd door 23,8% van de leerlingen. Het bleek dat de lessen effect hadden op deze adolescenten met depressieve klachten: zij rapporteerden significant minder depressieve klachten en meer welbevinden op de nameting. De hoogste waardering voor de interventie werd gevonden bij meisjes, leerlingen in het derde leerjaar en VMBO leerlingen. Conclusie De lessen van Happyles zijn effectief in het reduceren van depressieve klachten en het toenemen van welbevinden bij leerlingen die subklinische klachten rapporteerden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent384355 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHappyles als preventieve interventie voor depressieve klachten
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsE-mental health, depressie, adolescenten, stepped care preventie, Happyles schoolprogramma.
dc.subject.courseuuMaatschappelijke Opvoedingsvraagstukken


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record