Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorErkens, G
dc.contributor.advisorWerdmuller-von Elgg, S
dc.contributor.authorRenirie, F.J.H.
dc.date.accessioned2011-07-25T17:01:36Z
dc.date.available2011-07-25
dc.date.available2011-07-25T17:01:36Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7573
dc.description.abstractDit onderzoek gaat in op de relatie tussen overheidsbeleid met betrekking tot leerboeken enerzijds en de Programme for International Students Assessment (PISA) resultaten – voor de vakgebieden lezen, wiskunde en natuurwetenschappen - anderzijds. Overheden voeren verschillend beleid op het gebied van onderwijs. Dit komt tot uitdrukking in de mate van overheidsbemoeienis als het gaat om de ontwikkeling en verspreiding van leerboeken. De mate van overheidsbemoeienis kan worden onderverdeeld in vijf modellen (typen), namelijk van zeer sterke overheidsbemoeienis naar geen overheidsbemoeienis. Op basis van de literatuur en het bevragen van respondenten uit verschillende landen zijn de landen ingedeeld naar de mate van overheidsbemoeienis met betrekking tot de ontwikkeling en verspreiding van leerboeken. De PISA-resultaten worden per land en per vakgebied verwerkt in de vijf modellen. Via een eenvoudige variantie-analyse komt naar voren dat de modellen onderling van elkaar verschillen op de vakgebieden lezen en natuurwetenschapen. Geconcludeerd kan worden dat landen met mindere overheidsbemoeienis de hoogste en meest gelijkwaardige PISA-scores behalen, maar dat deze niet voor alle vakgebieden significant verschilt met landen waarbij sprake is van een meerdere mate van overheidsbemoeienis. De verschillende mate van overheidsbemoeienis laat vooral verschillen zien op de vakgebieden lezen en natuurwetenschappen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent424003 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen overheidsbeleid met betrekking tot leerboeken en de PISA resultaten op de vakgebieden lezen, wiskunde en natuurwetenschappen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPISA
dc.subject.keywordsleerboeken
dc.subject.keywordsoverheidsbemoeienis
dc.subject.keywordsoverheidsbeleid
dc.subject.keywordsvakgebieden
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record