Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaerveldt, C.
dc.contributor.authorTamerus, R.
dc.date.accessioned2011-07-22T17:01:14Z
dc.date.available2011-07-22
dc.date.available2011-07-22T17:01:14Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7530
dc.description.abstractVeel onderzoek laat zien dat er in achterstandswijken meer kinderen zijn met psychosociale problemen dan welvarende wijken. Dit kan enerzijds verklaard worden door de achtergrondkenmerken van bewoners in de wijk. Anderzijds wordt geschat dat kenmerken van de wijk 5 tot 10 procent van de verschillen kunnen verklaren. Binding en perceptie worden gezien als mechanismen die de invloed van de wijk kunnen verklaren. In dit onderzoek, uitgevoerd onder Rotterdamse kinderen uit de brug en derde klas, is gevonden dat binding in en perceptie van de wijk samenhangen met psychosociale problemen. Hoe jongeren perceptie of binding ervaren, is afhankelijk van de kwaliteit van de wijk. Hoe minder de kwaliteit van de wijk is, hoe minder binding of perceptie de jongeren ervaren. Een goede binding in de wijk speelt met name een rol in wijken met een hoge kwaliteit. Ondanks deze verbanden wordt er geen verschil gevonden in psychosociale problemen tussen wijken met een hoge of lage kwaliteit. Het is niet helemaal duidelijk waarom er geen verschillen worden gevonden. Mogelijk zijn de verschillen tussen wijken in Rotterdam kleiner dan in de Verenigde Staten, waar het huidige bewijs voor invloed van de wijk voornamelijk vandaan komt, of is de eenheid wijk te groot om verschillen te vinden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent329387 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleRotterdamse wijken en psychosociale problemen van jongeren
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuMaatschappelijke Opvoedingsvraagstukken


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record