Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOuden, H. den
dc.contributor.authorWaskowskij, C.M.
dc.date.accessioned2011-07-20T17:04:22Z
dc.date.available2011-07-20
dc.date.available2011-07-20T17:04:22Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7495
dc.description.abstractEr wordt veel tekstuele voorlichting gegeven aan jongeren over onderwerpen als werk, geld of seksualiteit. Deze teksten moeten jongeren overtuigen om bepaald gedrag te gaan uitvoeren. Om dit doel te bereiken moeten teksten de aandacht trekken en gelezen worden. Dit kan bijvoorbeeld door bepaalde tekstkenmerken toe te voegen en de bron van de tekst te manipuleren. In dit onderzoek is de invloed van het persoonlijk aanspreken van de lezer op de tekstwaardering, het imago van de zender, overtuigingen en intenties van jongeren onderzocht. De jongeren werden aangesproken met je of werden niet aangesproken. De jongeren lazen een tekst over belasting terugvragen en een tekst over veilig vrijen. De verwachting was dat veilig vrijen een gevoelig onderwerp is, wat jongeren te dichtbij zouden vinden komen. Daarom werd in dat geval een negatieve invloed van persoonlijk aanspreken verwacht. Bij de tekst over belasting terugvragen werd geen verschil verwacht tussen persoonlijk aanspreken en niet persoonlijk aanspreken. Ook de invloed van de bron van de tekst werd onderzocht. De bron was of een jongere of een volwassene. De verwachting was dat bij de tekst over belasting terugvragen de volwassen bron overtuigender was en bij de tekst over veilig vrijen de jongere bron overtuigender was. De invloed van persoonlijk aanspreken bleek tegenovergesteld aan de verwachtingen. De jongeren waardeerden de persoonlijke aanspreekvorm in de tekst over veilig vrijen. In de tekst over belasting terugvragen hadden zij een voorkeur voor niet persoonlijk aanspreken. De bron van de tekst had geen invloed. Omdat de overtuigingen over belasting terugvragen en veilig vrijen al heel hoog waren, kon de overtuigingskracht van de teksten niet worden vastgesteld. Voor intentie was er een interactie tussen persoonlijk aanspreken en bron in de tekst over belasting terugvragen. De intentie om meer informatie te zoeken over belasting terugvragen was het grootst wanneer de leerlingen niet persoonlijk werden aangesproken door de volwassen bron. De jongeren hadden een hogere intentie om daadwerkelijk belasting terug te gaan vragen als ze persoonlijk werden aangesproken door de jongere bron. Deze interacties werden niet gevonden in de tekst over veilig vrijen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent475838 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title'Spreekt dit onderwerp je persoonlijk aan?' De invloed van persoonlijk aanspreken en bron op tekstwaardering, imago van de zender, overtuigingen en intenties van 4- en 5 vwo-leerlingen.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record