Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDen Ouden, H.
dc.contributor.authorBrouwer, C.E.
dc.date.accessioned2011-07-20T17:03:59Z
dc.date.available2011-07-20
dc.date.available2011-07-20T17:03:59Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7488
dc.description.abstractReclameschrijvers proberen met de inzet van jongerentaal hun advertenties overtuigender te maken. In dit onderzoek is het effect van jongerentaal ten opzichte van dat van gangbare reclametaal op de overtuigingskracht van geschreven productadvertenties bij jongeren onderzocht. Ook de invloed daarbij van een testimonial en de positie van het taalgebruik in de advertentie, zijn bekeken. In twee advertenties van niet bestaande producten zijn het taalgebruik, de leeftijd van de testimonial en de positie van het taalgebruik gemanipuleerd. Vervolgens zijn de twee advertentieteksten in zowel jongerentaal als gangbare reclametaal met behulp van een vragenlijst getoetst. De resultaten indiceren dat jongerentaal een negatief effect op de overtuigingskracht van de tekst heeft. Een testimonial met de aspirationele leeftijd van de jongeren blijkt overtuigender te zijn dan een testimonial met dezelfde leeftijd maar die positie staat los van het voor de advertentietekst gekozen taalgebruik. De positie van het taalgebruik is niet van invloed op het effect dat het taalgebruik op de overtuigingskracht van een tekst heeft.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent877398 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMega chillen after school
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsjongerentaal, reclametaal, productadvertentie
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record