dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Den Ouden, H. | |
dc.contributor.author | Brouwer, C.E. | |
dc.date.accessioned | 2011-07-20T17:03:59Z | |
dc.date.available | 2011-07-20 | |
dc.date.available | 2011-07-20T17:03:59Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7488 | |
dc.description.abstract | Reclameschrijvers proberen met de inzet van jongerentaal hun advertenties overtuigender te maken. In dit onderzoek is het effect van jongerentaal ten opzichte van dat van gangbare reclametaal op de overtuigingskracht van geschreven productadvertenties bij jongeren onderzocht. Ook de invloed daarbij van een testimonial en de positie van het taalgebruik in de advertentie, zijn bekeken. In twee advertenties van niet bestaande producten zijn het taalgebruik, de leeftijd van de testimonial en de positie van het taalgebruik gemanipuleerd. Vervolgens zijn de twee advertentieteksten in zowel jongerentaal als gangbare reclametaal met behulp van een vragenlijst getoetst. De resultaten indiceren dat jongerentaal een negatief effect op de overtuigingskracht van de tekst heeft. Een testimonial met de aspirationele leeftijd van de jongeren blijkt overtuigender te zijn dan een testimonial met dezelfde leeftijd maar die positie staat los van het voor de advertentietekst gekozen taalgebruik. De positie van het taalgebruik is niet van invloed op het effect dat het taalgebruik op de overtuigingskracht van een tekst heeft. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 877398 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Mega chillen after school | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | jongerentaal, reclametaal, productadvertentie | |
dc.subject.courseuu | Nederlandse taal en cultuur | |