Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOuden, H. Den
dc.contributor.authorNatoewal, A.P.S.
dc.date.accessioned2011-07-20T17:03:32Z
dc.date.available2011-07-20
dc.date.available2011-07-20T17:03:32Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7474
dc.description.abstractIn deze studie werd het effect van product placement in verhalen vergeleken met reclameteksten. Hiervoor lazen 162 proefpersonen een reclametekst of een verhaal met een product placement, waarna zij vragen beantwoordden over de waardering van de tekst en hun overtuiging ten opzichte van het gepropageerde product. Bij het verhaal werd bovendien gekeken naar de invloed van het perspectief van het verhaal (ik versus auctoriaal perspectief) op de waardering van de tekst en de overtuiging van de proefpersonen ten opzichte van het gepropageerde product. Er werd ook gekeken of het perspectief invloed had op de mate waarin proefpersonen zich identificeerden met de hoofdpersoon (identificatie) en op de mate waarin zij getransporteerd waren in het verhaal (transportatie). Verder werd gekeken naar de relatie tussen identificatie en transportatie en naar het effect van transportatie op de resultaten op de waardering en de overtuiging. De resultaten lieten zien dat de product placement in het verhaal niet meer werd gewaardeerd, noch overtuigender was dan de reclametekst. Wanneer de proefpersonen het verhaal lazen, bleken zij dit in het auctoriale perspectief meer te waarderen, maar het verhaal in het ik-perspectief overtuigender te vinden. Het perspectief bleek niet van invloed op de identificatie, noch op transportatie van de proefpersonen. Identificatie had echter wel invloed op transportatie. Transportatie bleek ten slotte een mediator van de resultaten op de waardering van de tekst en de overtuiging van de proefpersonen ten opzichte van het gepropageerde product.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1311776 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHey! Dat wil ik ook!! Een onderzoek naar het effect van product placement in verhalen en de rol van het perspectief hierin
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsproduct placement, brand placement, overtuiging, waardering, verhalen, identificatie, transportatie, perspectief
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record