dc.description.abstract | Onderwijskunde is een wetenschap die alledaagse leerprocessen helpt te ondersteunen, organiseren en ontwikkelen om te komen tot verbetering en vernieuwing. Het is een relatief jonge wetenschap en staat bekend om haar interdisciplinaire karakter. Echter, de afname van het aantal bachelorstudenten en daarmee gepaard gaande afname van de financiering, leidt steeds vaker tot een discussie over het bestaansrecht van de opleiding Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht.
Om ervoor te zorgen dat de opleiding Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht haar bestaansrecht blijft behouden, is het van belang dat er inzicht verkregen wordt in waar afgestudeerd onderwijskundigen werkzaam zijn en in welke mate het profiel van de academische opleiding Onderwijskunde voldoet bij waar haar alumni werkzaam zijn. Derhalve zijn enquêtes en interviews afgenomen bij alumni van de opleiding Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Uit de enquêtes blijkt dat alumni het meest werkzaam zijn als ‘onderwijskundig adviseur’, in het competentiegebied ‘Professionalisering & Consultancy’ en in de sectoren hoger beroepsonderwijs, extern bedrijfsopleidingenbureaus, onderwijskundig adviesbureaus, academisch onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Per studierichting en afstudeerjaar zijn verschillen gevonden in waar alumni uiteindelijk werkzaam zijn als onderwijskundige. Wat betreft de aansluiting tussen opleiding en werkveld worden praktijkvoorbeelden, e-learning en communicatieve vaardigheden als onderbelicht ervaren binnen de opleiding Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Op basis van de resultaten zijn in dit rapport aanbevelingen opgenomen voor het managementteam van de opleiding Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. | |