Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJongen, H
dc.contributor.advisorErkens, G
dc.contributor.authorKasteren, M.P.A. van
dc.date.accessioned2011-07-19T17:02:42Z
dc.date.available2011-07-19
dc.date.available2011-07-19T17:02:42Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7447
dc.description.abstractOnderwijskunde is een wetenschap die alledaagse leerprocessen helpt te ondersteunen, organiseren en ontwikkelen om te komen tot verbetering en vernieuwing. Het is een relatief jonge wetenschap en staat bekend om haar interdisciplinaire karakter. Echter, de afname van het aantal bachelorstudenten en daarmee gepaard gaande afname van de financiering, leidt steeds vaker tot een discussie over het bestaansrecht van de opleiding Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Om ervoor te zorgen dat de opleiding Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht haar bestaansrecht blijft behouden, is het van belang dat er inzicht verkregen wordt in waar afgestudeerd onderwijskundigen werkzaam zijn en in welke mate het profiel van de academische opleiding Onderwijskunde voldoet bij waar haar alumni werkzaam zijn. Derhalve zijn enquêtes en interviews afgenomen bij alumni van de opleiding Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Uit de enquêtes blijkt dat alumni het meest werkzaam zijn als ‘onderwijskundig adviseur’, in het competentiegebied ‘Professionalisering & Consultancy’ en in de sectoren hoger beroepsonderwijs, extern bedrijfsopleidingenbureaus, onderwijskundig adviesbureaus, academisch onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Per studierichting en afstudeerjaar zijn verschillen gevonden in waar alumni uiteindelijk werkzaam zijn als onderwijskundige. Wat betreft de aansluiting tussen opleiding en werkveld worden praktijkvoorbeelden, e-learning en communicatieve vaardigheden als onderbelicht ervaren binnen de opleiding Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Op basis van de resultaten zijn in dit rapport aanbevelingen opgenomen voor het managementteam van de opleiding Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent638363 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe opleiding Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht en de positionering van haar alumni op de arbeidsmarkt.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOnderwijskunde
dc.subject.keywordsonderwijskundigen
dc.subject.keywordsalumni
dc.subject.keywordssociale wetenschappen
dc.subject.keywordsonderwijs
dc.subject.keywordsfunctie
dc.subject.keywordscompetentiegebieden
dc.subject.keywordsonderwijskundige,
dc.subject.keywordsuniversiteit utrecht
dc.subject.keywordshrd
dc.subject.keywordsbestaansrecht
dc.subject.keywordsopleiding
dc.subject.keywordscurriculum.
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record