dc.description.abstract | Professionalisering van leerkrachten vereist dat zij hun leren kunnen sturen. Deze meervoudige casestudie bestudeert het leren van zeven leerkrachten in het basisonderwijs met minimaal vijf jaar ervaring, die wel willen leren, maar niet goed weten hoe. De enkelvoudige analyses verschaffen inzicht in de regulatie-activiteiten (oriënteren, leerdoel stellen, evaluatiecriteria kiezen, plannen, leeractiviteit kiezen, monitoren, aanpassen, evalueren) die leerkrachten ondernemen tijdens hun leerprocessen. Daarnaast laten deze analyses zien hoe doordacht zij deze activiteiten uitvoeren. In de cross-case analyse is ten eerste geanalyseerd of er overeenkomsten tussen de verschillende leerkrachten zijn. Bij alle leerkrachten verlopen er leerprocessen niet optimaal doordat er geen (meetbare) leerdoelen worden gesteld en/of doordat er tijdens het monitoren (tussentijds evalueren) geen reflectie plaatsvindt. Ten tweede is bekeken of er een relatie bestaat tussen de doordachtheid waarmee verschillende regulatie-activiteiten uitgevoerd worden. De doordachtheid waarmee de regulatie-activiteiten ‘monitoren’ en ‘aanpassen’ worden uitgevoerd, blijkt cruciaal voor het al dan niet slagen van een leerproces, zoals weergegeven in een regulatie-cyclus. Zowel het leren van leerkrachten als het reflecteren door leerkrachten op hun leren verdient organisatie op de werkplek. | |