Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVersloot, B
dc.contributor.advisorAlons, F
dc.contributor.authorVliek, M.T.M.
dc.date.accessioned2011-07-19T17:02:41Z
dc.date.available2011-07-19
dc.date.available2011-07-19T17:02:41Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7444
dc.description.abstractProfessionalisering van leerkrachten vereist dat zij hun leren kunnen sturen. Deze meervoudige casestudie bestudeert het leren van zeven leerkrachten in het basisonderwijs met minimaal vijf jaar ervaring, die wel willen leren, maar niet goed weten hoe. De enkelvoudige analyses verschaffen inzicht in de regulatie-activiteiten (oriënteren, leerdoel stellen, evaluatiecriteria kiezen, plannen, leeractiviteit kiezen, monitoren, aanpassen, evalueren) die leerkrachten ondernemen tijdens hun leerprocessen. Daarnaast laten deze analyses zien hoe doordacht zij deze activiteiten uitvoeren. In de cross-case analyse is ten eerste geanalyseerd of er overeenkomsten tussen de verschillende leerkrachten zijn. Bij alle leerkrachten verlopen er leerprocessen niet optimaal doordat er geen (meetbare) leerdoelen worden gesteld en/of doordat er tijdens het monitoren (tussentijds evalueren) geen reflectie plaatsvindt. Ten tweede is bekeken of er een relatie bestaat tussen de doordachtheid waarmee verschillende regulatie-activiteiten uitgevoerd worden. De doordachtheid waarmee de regulatie-activiteiten ‘monitoren’ en ‘aanpassen’ worden uitgevoerd, blijkt cruciaal voor het al dan niet slagen van een leerproces, zoals weergegeven in een regulatie-cyclus. Zowel het leren van leerkrachten als het reflecteren door leerkrachten op hun leren verdient organisatie op de werkplek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent577284 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLeren moet je organiseren. Onderzoek naar de regulatie-activiteiten van lerende leerkrachten.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsRegulatie-activiteiten
dc.subject.keywordszelfregulatie
dc.subject.keywordsleren
dc.subject.keywordswerkplek
dc.subject.keywordsprofessionalisering
dc.subject.keywordsleerkrachten
dc.subject.keywordsmetacognitie
dc.subject.keywordsleerbereidheid
dc.subject.keywordssturing
dc.subject.keywordsleerproces
dc.subject.keywordsreflecteren
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record