Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVersloot, A.M.
dc.contributor.advisorLubbers, M.H.E.
dc.contributor.authorDekkers, J.F.H.
dc.date.accessioned2011-07-19T17:02:39Z
dc.date.available2011-07-19
dc.date.available2011-07-19T17:02:39Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7442
dc.description.abstractAanleiding en probleemstelling De kennis van een professional veroudert door de maatschappelijke ontwikkelingen. De professional wil kennis op peil houden om zijn vak goed uit te oefenen. Om deze kennis op peil te houden wil de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) dat leren een continu proces is. De probleemstelling van dit onderzoek is: welke interventies hebben een positieve invloed op de permanente educatie bij de Raad voor de Kinderbescherming. Onderzoeksmethode In interviews hebben sleutelfunctionarissen aangegeven in welke documenten, permanente educatie een doel is. Vervolgens zijn deze documenten geanalyseerd. Hierna is een vragenlijst samengesteld en uitgezet onder medewerkers van de Raad voor de Kinderbescherming. Data-analyse bestaande documenten De volgende documenten hebben invloed op de motivatie tot permanente educatie: Jaarplan 2011 RvdK, Jaarplan LB 2011, Algemeen Rijksambtenarenreglement, Leergids Justitie, rechtspositie- en trainingen Opleiding Jeugdbescherming. Resultaten De responsgroep blijkt een representatieve afspiegeling van de populatie. Na schaalanalyse op de afhankelijke variabelen, voldoen de volgende schalen aan de standaardcriteria: • Informeel leren • Interventies Raad (non-formeel leren) • Verantwoordelijkheid leren • Motivatie permanente educatie • Formeel leren: o Basismodules o Persoonlijke effectiviteit o Overige werkgerelateerde trainingen Het informeel leren heeft een significant grotere positieve invloed op permanente educatie dan de basismodules (formeel leren). De overige werkgerelateerde trainingen (formeel leren) hebben een grotere positieve invloed ten opzichte van het informeel leren en interventies van de Raad (non-formeel leren). De raadsonderzoekers en de administratief medewerkers vinden dat de verantwoordelijkheid van leren meer een verantwoordelijkheid van zichzelf, dan de teamleiders. Het aantal dienstjaren heeft alleen invloed op de overige werkgerelateerde trainingen. Leeftijd en opleiding hebben geen invloed op de afhankelijke variabelen. De motivatie voor permanente educatie scoort gemiddeld 3,5 op een vierpuntschaal waarbij de kwaliteit van het werk de belangrijkste reden is. Conclusie De onderzoeksresultaten bevestigen het idee dat: • De ingezette interventies van de RvdK de motivatie tot permanente educatie niet bevorderen. • Informeel leren de meeste invloed heeft op permanente educatie bij de RvdK. Dit ondanks de hogere gemiddelde score van de werkgerelateerde trainingen. Het aantal deelnemers aan informeel leren is veel hoger waardoor de invloed groter is. Daarna volgt het formele leren. • De medewerkers van de RvdK gemotiveerd zijn voor permanente educatie omdat zij: 1. kwaliteit van het werk belangrijk vinden 2. vinden dat je altijd moet blijven leren 3. de veranderingen in de externe en interne omgeving bij willen houden 4. door te blijven leren hun eigen werkzekerheid vergroten • De verantwoordelijkheid voor permanente educatie moet bij de medewerkers zelf liggen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titlePermanente educatie bij de Raad voor de Kinderbescherming
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPermanente educatie
dc.subject.keywordsprofessionalisering
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record