dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Verhagen, J. | |
dc.contributor.advisor | Mulder, H. | |
dc.contributor.author | Leemans, D.A.G. | |
dc.date.accessioned | 2011-07-12T17:01:49Z | |
dc.date.available | 2011-07-12 | |
dc.date.available | 2011-07-12T17:01:49Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7342 | |
dc.description.abstract | Het doel van dit onderzoek was om de samenhang tussen het verbaal werkgeheugen en de
(receptieve) woordenschat en grammaticale kennis te onderzoeken. Verder is onderzocht of
verbale inhibitie een mediatie-effect uitoefent op de relatie tussen het verbaal werkgeheugen
en (receptieve) woordenschat en grammaticale kennis. Aan het onderzoek namen 110 peuters
deel in de leeftijd van 3;0 tot 3;6 jaar. Receptieve woordenschat, grammaticale kennis, verbaal
werkgeheugen en verbale inhibitie zijn gemeten aan de hand van de PEABODY Picture
Vocabulary Test, een receptieve grammaticataak, een nonwoordrepetitietaak en een verbale
inhibitietaak. Het huidige onderzoek toont aan dat er een significante positieve samenhang is
tussen het verbaal werkgeheugen enerzijds en de (receptieve) woordenschat en grammatica
kennis anderzijds. De relatie tussen verbaal werkgeheugen en grammaticakennis wordt
gemedieerd door verbale inhibitie. Verbale inhibitie oefent echter geen significant mediatie-effect
uit op de relatie tussen verbaal werkgeheugen en (receptieve) woordenschat. Nader
onderzoek wordt aanbevolen om gedetailleerder inzicht te verkrijgen in de relatie tussen het
verbaal werkgeheugen en de (receptieve) woordenschat en de grammatica kennis en de
mogelijke mediatie van de verbale inhibitie, zodat de kennis omtrent de vroegkinderlijke
taalontwikkeling uitbreid kan worden. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 127172 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De rol van het verbale werkgeheugen en de inhibitie in de verwerving van lexicale en
grammaticale kennis in de peutertijd | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | (receptieve) woordenschat, grammatica, verbaal werkgeheugen,
verbale inhibitie, peuters. | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek | |