Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVerhagen, J.
dc.contributor.advisorMulder, H.
dc.contributor.authorKeuning, I.
dc.date.accessioned2011-07-12T17:01:49Z
dc.date.available2011-07-12
dc.date.available2011-07-12T17:01:49Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7341
dc.description.abstractDoel: Het doel van dit onderzoek is het nagaan van het mogelijke verschil in passieve taalvaardigheid tussen peuters met taal- en/of gedragsproblemen en zich normaal ontwikkelende peuters. Tevens wordt bij de peuters met taal- en/of gedragsproblemen het mogelijke verband tussen passieve taalvaardigheid en internaliserend en externaliserend probleemgedrag onderzocht en wordt het mogelijke verband tussen vier componenten van passieve taalvaardigheid (fonologische perceptie, passieve woordenschat, verbaal werkgeheugen en grammatica) en zes vormen van probleemgedrag (emotioneel reactief gedrag, angstig/depressief gedrag, lichamelijke klachten, teruggetrokken gedrag, aandachtsproblemen en agressief gedrag) bij deze peuters onderzocht. Methode: 65 peuters met taal en/of gedragsproblemen en 124 zich normaal ontwikkelende peuters hebben deelgenomen aan het onderzoek. Er zijn vier taaltaken gebruikt om de vier componenten van passieve taalvaardigheid te meten. De vragenlijst C-TRF is gebruikt om de informatie over het probleemgedrag van de kinderen met taal- en/of gedragsproblemen te verzamelen. Resultaten: Zich normaal ontwikkelende peuters hebben een significant betere passieve taalvaardigheid dan peuters met taal en/of gedragsproblemen. Voor de laatste groep geldt dat er geen significant verband is tussen passieve taalvaardigheid en externaliserend en internaliserend probleemgedrag. Wanneer probleemgedrag gesplitst wordt in verschillende vormen van gedrag is er echter sprake van een positief verband tussen verbaal werkgeheugen en angstig/depressief gedrag en tussen passieve woordenschat en emotioneel reactief gedrag. Conclusie: Specifieke taalcomponenten zijn gerelateerd aan specifieke componenten van probleemgedrag. Het positieve verband tussen taalontwikkeling en probleemgedrag is onverwacht en hier dient dan ook verder onderzoek naar gedaan te worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent204748 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet verband tussen taalvaardigheid en probleemgedrag bij peuters.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPassieve taalvaardigheid
dc.subject.keywordsprobleemgedrag
dc.subject.keywordspeuters
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record