Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTigchelaar, A.E.
dc.contributor.authorDinther, J.M. van
dc.date.accessioned2011-07-07T17:01:06Z
dc.date.available2011-07-07
dc.date.available2011-07-07T17:01:06Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7306
dc.description.abstractDat een burn-out niet alleen veroorzaakt wordt door bepaalde werkomstandigheden maar ook door het hebben van bepaalde persoonlijkheidskenmerken, is al langer bekend. In andere beroepsgroepen is een test op persoonlijkheidskenmerken daarom een normaal onderdeel van personeelsbeleid geworden. In het onderwijs is dat voor zover mij bekend niet het geval terwijl daar in verhouding veel burn-outslachtoffers vallen. Uit cijfers van het CBS blijkt dat in de periode 2001-2003 het aandeel werkenden met burn-outklachten het hoogst was in het onderwijs, namelijk 14 procent (CBS, C. Hupkens, 2005). Dit kleinschalige verkennende onderzoek, bestond uit een literatuurstudie en drie diepte-interviews met een drietal ervaren docenten. De respondenten waren van mening dat een dergelijke test zou kunnen worden ingezet als ontwikkelinstrument en hulpmiddel bij het personeelsbeleid als preventiemiddel. Wel zouden zij waarborgen willen inbouwen om misbruik tegen te gaan.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent295721 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBurnout bij docenten .Een test op persoonlijkheidskenmerken als hulpmiddel bij het voorkomen van een burn-out bij docenten. Is er onder docenten draagvlak voor een dergelijke test als onderdeel van het personeelsbeleid en als ontwikkelinstrument?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsburnout, docenten, persoonlijkheidskenmerken, ontwikkelinstrument, test
dc.subject.courseuuLeraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Spaans


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record