dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Lehmann, A.S. | |
dc.contributor.author | Lubbe, V.M. van der | |
dc.date.accessioned | 2011-06-21T17:01:47Z | |
dc.date.available | 2011-06-21 | |
dc.date.available | 2011-06-21T17:01:47Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7191 | |
dc.description.abstract | Het digibord is binnen korte tijd geheel ingeburgerd in het basisonderwijs. Het is een interactieve interface en vormt als het ware het beeldscherm van de computer waarmee het verbonden is. Het grote verschil met gewone projectieschermen is dat men vanaf het digibord ook data in de computer kan invoeren. De overstap van krijtbord naar digibord gaat heel gemakkelijk, omdat het digibord het krijtbord en de computer combineert en remedieert. Ook heeft het digibord geleid tot het ontstaan van een online participatiecultuur, waarbij leerkrachten lesmateriaal maken, delen en bewerken. Hoe het digibord gebruikt wordt hangt sterk af van de onderwijsvisie die scholen en leerkrachten hanteren en welke didactiek daarbij wordt ingezet. Binnen het regulier onderwijs wordt er vaak leerkrachtgestuurd gewerkt met het bord en bij constructivistisch onderwijs is het digibordgebruik vaker leerlinggestuurd. De mate van technische en pedagogische interactie speelt hierbij een belangrijke rol. Uit de casestudy komt naar voren dat het interactief gebruik op twee reguliere basisscholen te karakteriseren is als leerkrachtgestuurd. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 574318 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Interactieve Digibord Didactiek. Een uitdaging voor de implementatie van digiborden in het basisonderwijs | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | digitaal schoolbord, digibord, didactiek, onderwijsvisie, implementatie, onderwijsvernieuwing, nieuwe media, onderwijs | |
dc.subject.courseuu | Nieuwe media en digitale cultuur | |